Reklama

Trzeba rozważyć, czy stworzenie KAS było sensowne

Należy wydzielić osobną służbę celno-skarbową – postulują celnicy i przedstawiają projekt ustawy.

Publikacja: 17.11.2023 07:09

Trzeba rozważyć, czy stworzenie KAS było sensowne

Foto: PAP/Mateusz Marek

Połączenie wszystkich służb skarbowych w 2017 r. nie przyniosło realnych korzyści budżetowi, a przy tym wyeliminowało wielu doświadczonych urzędników. Trzeba więc wrócić do oddzielnych służb: skarbowej i celnej. Tak można streścić inicjatywę porządków w Krajowej Administracji Skarbowej. Przybrała ona formę obywatelskiego projektu ustawy, pod którym zebrano już 32 tys. podpisów z wymaganych 100 tys.

Projekt, do którego dotarła „Rzeczpospolita”, zakłada m.in. wydzielenie Służby Celno-Skarbowej z dzisiejszej KAS, a także nowy system wynagradzania funkcjonariuszy. W uzasadnieniu stwierdzono, że przymusowa fuzja pozornie podobnych służb była błędem. Przyniosła m.in. spory sądowe o niesłuszne zwolnienia z pracy, często wygrywane przez skarbowców.

Po sześciu latach wciąż nie nastąpiła pełna integracja struktur. „Dzisiaj często cywilni dyrektorzy Izb Administracji Skarbowej albo dopiero co mianowani do służby (...) ingerują w funkcjonowanie formacji mundurowej, co powoduje (...) wiele nieporozumień, wręcz konfliktów. Poza tym każde województwo jest inaczej zarządzane, nie jest jak w innych formacjach mundurowych, gdzie działa komenda główna, koordynująca działanie w skali całego kraju” – czytamy w projekcie.

Czytaj więcej

Co nowy rząd powinien zmienić w administracji skarbowej

Przewodniczący związku zawodowego Celnicy.pl Sławomir Siwy uważa, że połączenie struktur urzędów skarbowych, kontroli skarbowej i celnych nie poprawiło ściągalności podatków.

Reklama
Reklama

– Wręcz przeciwnie, ta reforma spowolniła dynamikę ich pozyskiwania. Wiele ustawowych zadań przez długie miesiące, a nawet lata nie było wykonywanych, np. w niektórych izbach nie działała powtórna kontrola celna – przypomina Siwy. I zauważa, że najważniejsze narzędzia prawne i techniczne, które poprawiły ściągalność podatków, wprowadzono przed integracją służb. Wymienia wśród nich system SENT monitorujący przewóz paliw, alkoholi i tytoniu oraz raportowanie poprzez pliki JPK_VAT.

Odpowiedzialny za reformę ówczesny wiceminister finansów Marian Banaś argumentował ją m.in. koniecznością integracji baz danych o podatnikach będących w gestii różnych służb. Miało to pozwolić na skuteczniejsze wykrywanie oszustw.

Innego zdania jest prof. Wiesław Czyżowicz, wykładowca Wyższej Szkoły Prawa i Administracji w Rzeszowie, były szef Służby Celnej.

– To oczywiste, że trzeba budować takie informatyczne bazy danych i czynić je dostępnymi dla różnych służb. Ale co innego komputery, a co innego ludzie. Ochrona obrotu towarowego czy ściganie przestępstw skarbowych to funkcje policyjne, zupełnie inne od zadań zwykłych urzędów skarbowych – uważa.

Obecna sejmowa większość nie przedstawiła dokładniejszych planów zmian w strukturach fiskusa. Ale posłanka PO Izabela Leszczyna w wypowiedzi dla „Rz” z 9 listopada zasugerowała, że mogłoby dojść do podziału KAS. „Jednym z istotnych założeń nowego kształtu administracji podatkowej powinno być oddzielenie funkcji kontrolno-represyjnej od zadań związanych z obsługą podatnika i ułatwianie mu dobrowolnego wypełniania obowiązków podatkowych” – mówi posłanka.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama