Trzeba rozważyć, czy stworzenie KAS było sensowne

Należy wydzielić osobną służbę celno-skarbową – postulują celnicy i przedstawiają projekt ustawy.

Publikacja: 17.11.2023 07:09

Trzeba rozważyć, czy stworzenie KAS było sensowne

Foto: PAP/Mateusz Marek

Połączenie wszystkich służb skarbowych w 2017 r. nie przyniosło realnych korzyści budżetowi, a przy tym wyeliminowało wielu doświadczonych urzędników. Trzeba więc wrócić do oddzielnych służb: skarbowej i celnej. Tak można streścić inicjatywę porządków w Krajowej Administracji Skarbowej. Przybrała ona formę obywatelskiego projektu ustawy, pod którym zebrano już 32 tys. podpisów z wymaganych 100 tys.

Projekt, do którego dotarła „Rzeczpospolita”, zakłada m.in. wydzielenie Służby Celno-Skarbowej z dzisiejszej KAS, a także nowy system wynagradzania funkcjonariuszy. W uzasadnieniu stwierdzono, że przymusowa fuzja pozornie podobnych służb była błędem. Przyniosła m.in. spory sądowe o niesłuszne zwolnienia z pracy, często wygrywane przez skarbowców.

Po sześciu latach wciąż nie nastąpiła pełna integracja struktur. „Dzisiaj często cywilni dyrektorzy Izb Administracji Skarbowej albo dopiero co mianowani do służby (...) ingerują w funkcjonowanie formacji mundurowej, co powoduje (...) wiele nieporozumień, wręcz konfliktów. Poza tym każde województwo jest inaczej zarządzane, nie jest jak w innych formacjach mundurowych, gdzie działa komenda główna, koordynująca działanie w skali całego kraju” – czytamy w projekcie.

Czytaj więcej

Co nowy rząd powinien zmienić w administracji skarbowej

Przewodniczący związku zawodowego Celnicy.pl Sławomir Siwy uważa, że połączenie struktur urzędów skarbowych, kontroli skarbowej i celnych nie poprawiło ściągalności podatków.

– Wręcz przeciwnie, ta reforma spowolniła dynamikę ich pozyskiwania. Wiele ustawowych zadań przez długie miesiące, a nawet lata nie było wykonywanych, np. w niektórych izbach nie działała powtórna kontrola celna – przypomina Siwy. I zauważa, że najważniejsze narzędzia prawne i techniczne, które poprawiły ściągalność podatków, wprowadzono przed integracją służb. Wymienia wśród nich system SENT monitorujący przewóz paliw, alkoholi i tytoniu oraz raportowanie poprzez pliki JPK_VAT.

Odpowiedzialny za reformę ówczesny wiceminister finansów Marian Banaś argumentował ją m.in. koniecznością integracji baz danych o podatnikach będących w gestii różnych służb. Miało to pozwolić na skuteczniejsze wykrywanie oszustw.

Innego zdania jest prof. Wiesław Czyżowicz, wykładowca Wyższej Szkoły Prawa i Administracji w Rzeszowie, były szef Służby Celnej.

– To oczywiste, że trzeba budować takie informatyczne bazy danych i czynić je dostępnymi dla różnych służb. Ale co innego komputery, a co innego ludzie. Ochrona obrotu towarowego czy ściganie przestępstw skarbowych to funkcje policyjne, zupełnie inne od zadań zwykłych urzędów skarbowych – uważa.

Obecna sejmowa większość nie przedstawiła dokładniejszych planów zmian w strukturach fiskusa. Ale posłanka PO Izabela Leszczyna w wypowiedzi dla „Rz” z 9 listopada zasugerowała, że mogłoby dojść do podziału KAS. „Jednym z istotnych założeń nowego kształtu administracji podatkowej powinno być oddzielenie funkcji kontrolno-represyjnej od zadań związanych z obsługą podatnika i ułatwianie mu dobrowolnego wypełniania obowiązków podatkowych” – mówi posłanka.

Połączenie wszystkich służb skarbowych w 2017 r. nie przyniosło realnych korzyści budżetowi, a przy tym wyeliminowało wielu doświadczonych urzędników. Trzeba więc wrócić do oddzielnych służb: skarbowej i celnej. Tak można streścić inicjatywę porządków w Krajowej Administracji Skarbowej. Przybrała ona formę obywatelskiego projektu ustawy, pod którym zebrano już 32 tys. podpisów z wymaganych 100 tys.

Projekt, do którego dotarła „Rzeczpospolita”, zakłada m.in. wydzielenie Służby Celno-Skarbowej z dzisiejszej KAS, a także nowy system wynagradzania funkcjonariuszy. W uzasadnieniu stwierdzono, że przymusowa fuzja pozornie podobnych służb była błędem. Przyniosła m.in. spory sądowe o niesłuszne zwolnienia z pracy, często wygrywane przez skarbowców.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Sąd Najwyższy: zasiedzenie działki za miedzą nie dla każdego sąsiada
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Zdrowie
Jak uzyskać pieniądze za błędy medyczne. Odpowiadamy na pytania
Nieruchomości
Większe odległości od działki sąsiada. Jakie zmiany się szykują
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Za granicą
Wakacje 2024 z biurem podróży. Jakie mam prawa podczas wyjazdu wakacyjnego?
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą