Solidne wyniki PZU mimo powodzi. Niebawem nowa strategia

W wynikach PZU widać wprawdzie katastrofalną powódź na południu Polski, ale spadek zysku jest wyraźnie niższy od tego, którego obawiali się analitycy. Za nieco ponad tydzień poznamy strategię Grupy PZU na lata 2025-27.

Publikacja: 21.11.2024 09:45

Solidne wyniki PZU mimo powodzi. Niebawem nowa strategia

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Balawender

Grupa PZU ogłosiła w czwartek wyniki za trzy pierwsze kwartały 2024 r. Jej przychody brutto z ubezpieczeń sięgnęły w tym okresie 21,8 mld zł i były o 1,9 mld zł, czyli o 9,4 proc., wyższe niż rok wcześniej. W samym trzecim kwartale przychody wzrosły do ponad 7,5 mld z, czyli o 8,6 proc., licząc rok do roku. Zysk netto, przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej, po trzech kwartałach wyniósł prawie 3,7 mld zł. W samym trzecim kwartale zysk spadł do 1,21 mld zł z 1,48 mld zł rok wcześniej, był jednak wyraźnie wyższy od oczekiwań analityków, którzy spodziewali się głębszego spadku. Skorygowany wskaźnik rentowności (aROE) sięgnął 16,8 proc., a w samym trzecim kwartale 17,2 proc.

Tak powódź wpłynęła na wyniki PZU

Na wynik i rentowność oddziaływały zwiększone koszty odszkodowań i świadczeń po licznych szkodach pogodowych, które wystąpiły w Polsce w drugim i trzecim kwartałach. Wyłączenie negatywnego wpływu tych zdarzeń na rentowność ubezpieczeń rolnych oraz pozakomunikacyjnych (450 mln zł netto na udziale własnym PZU) oznaczałoby, że zysk netto po dziewięciu miesiącach tego roku byłby na porównywalnym poziomie w ujęciu rok do roku. W przypadku samej powodzi w południowo-zachodniej Polsce, na koniec września PZU prognozował docelową wartość odszkodowań powodziowych na ok. 500 mln zł brutto, w tym 275 mln zł brutto na udziale własnym (pozostała część po stronie reasekuratorów).

- Dzięki bardzo dużej sile kapitałowej oraz dobrym programom reasekuracyjnym potrafimy sprawnie radzić sobie z tak dużymi wyzwaniami, jakimi były szkody w uprawach rolnych wiosną czy wielka powódź we wrześniu. Już wypłaciliśmy naszym klientom poszkodowanym w powodzi prawie 400 mln zł zaliczek i odszkodowań. To pieniądze, które realnie trafiły do powodzian, pomagając im podnieść się po tragedii i rozpocząć sprzątanie i odbudowę lub remonty przed zimą – mówi cytowany w komunikacie Artur Olech, prezes PZU.

Od 12 września do 20 listopada PZU przyjął od klientów ponad 48 tys. zgłoszeń szkód powodziowych i wydał decyzje w przypadku już ponad 46 tys. z nich. Ponadto Grupa PZU przeznaczyła na wsparcie samorządów, służb i organizacji zaangażowanych w walkę z powodzią 26 mln zł. Zasadnicza cześć tych pieniędzy pochodziła z funduszu prewencyjnego PZU i PZU Życie.

Pozytywnie na wypracowany wynik i rentowność Grupy PZU po trzech kwartałach 2024 r. wpłynęły wynik z działalności inwestycyjnej (bez działalności bankowej) w wysokości 2,1 mld zł (w samym trzecim kwartale było to 667 mln zł) oraz wynik z działalności bankowej. Należące do Grupy PZU Bank Pekao i Alior Banku wniosły w ciągu dziewięciu miesięcy tego roku do jej wyniku netto, przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej, 1,6 mld zł (wzrost o 6,3 proc. r/r), a w samym trzecim kwartale 589 mln zł (wzrost o 10,9 proc. r/r).

Ubezpieczenia majątkowe

W trzech pierwszych kwartałach tego roku przychody Grupy PZU z ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych na rynku polskim wzrosły o 10,8 proc. r/r - do 13,2 mld zł. Rentowność wyrażona wskaźnikiem mieszanym COR ukształtowała się na poziomie 94,7 proc. Najmocniej po wzrosła sprzedaż w ubezpieczeniach pozakomunikacyjnych (innych niż ubezpieczenia komunikacyjnego OC lub casco) - o 15,2 proc. r/r. Największą dynamikę w tej grupie produktów osiągnęły ubezpieczenia korporacyjne, gdzie po dziewięciu miesiącach przychody wzrosły o 23,3 proc., a wynik z usług ubezpieczenia zwiększył się o 4,5 proc. (do 326 mln zł) w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego. Sprzedaż napędzały tu m.in. ubezpieczenia mienia od ognia i innych zdarzeń losowych oraz ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej i assistance.

W ubezpieczeniach komunikacyjnych na koniec września utrzymał się dwucyfrowy wzrost sprzedaży w segmencie autocasco – o 11 proc. r/r (do blisko 3,5 mld zł). W przypadku komunikacyjnego OC przychody wzrosły w tym okresie o 4,3 proc. r/r. I to właśnie OC pozostaje największym wyzwaniem. Według raportu KNF, po pierwszym półroczu tego roku wszyscy ubezpieczyciele w Polsce zanotowali w przypadku tych ubezpieczeń łączną stratę techniczną na działalności bezpośredniej w wysokości 164 mln zł. Dynamika wzrostu średnich cen OC na rynku zwiększała się już kolejny kwartał, ale to wzrosty po wielu latach spadków i zastoju. Jednocześnie rosła częstość wypadków i kolizji drogowych, podobnie jak koszty napraw (części zamiennych, robocizny w warsztatach).

Ubezpieczenia na życie

Przychody PZU Życie na polskim rynku po trzech kwartałach 2024 r. wzrosły o 7 proc. r/r – do blisko 6,5 mld zł. Marża operacyjna wyniosła 26,2 proc. Przychody z ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych, które odpowiadają za ponad 90 proc. przychodów PZU Życie, na koniec września wzrosły o 6,1 proc. r/r – do 5,8 mld zł. Marża w tej grupie produktowej zwiększyła się do niemal 24 proc., na co wpłynął głównie spadek śmiertelności i szkodowości. W przypadku ubezpieczeń indywidualnych na życie przychody po trzech kwartałach wzrosły do 551 mln zł, czyli o 17,5 proc. r/r.

- Wyszliśmy ze stagnacji, która w poprzednich latach była problemem ubezpieczeń na życie.  Po trzech kwartałach tego roku wynik z takich ubezpieczeń ogółem wzrósł rok do roku o 16,6 proc., do niemal 1,7 mld zł, a w przypadku ubezpieczeń indywidualnych czy inwestycyjnych jego dynamika była nawet dwukrotnie większa – komentuje Jarosław Mastalerz, prezes PZU Życie.

Dzięki dobrej koniunkturze na rynku bankowym, m.in. rosnącej sprzedaży pożyczek gotówkowych i kredytów hipotecznych, wzrosła sprzedaż powiązanych z tymi produktami bankowymi ubezpieczeń, zwłaszcza życiowych. Po trzech kwartałach Grupa PZU pozyskała we współpracy ze wszystkimi bankami ponad 1,5 mld zł składki ubezpieczeniowej brutto (wzrost o 40,8 proc. r/r), a w samym trzecim kwartale prawie 0,6 mld zł (wzrost o 47,5 proc. r/r). W przypadku tylko banków wchodzących w skład Grupy – Pekao i Aliora – było to odpowiednio ponad 1,1 mld zł (wzrost o 35,1 proc. r/r) po trzech kwartałach oraz blisko 0,46 mld zł (wzrost o 61 proc. r/r) w samym trzecim kwartale.

Zdrowie, aktywa, strategia

Liczba umów zdrowotnych w Grupie PZU konsekwentnie rośnie i na koniec września 2024 r. sięgnęła 3,5 mln. Wpływa na to głównie sprzedaż dodatków do ubezpieczeń ochronnych na życie (związanych m.in. z dostępem do lekarzy specjalistów, rehabilitacji ambulatoryjnej czy wybranych badań i zabiegów).

Przychody w całym filarze zdrowia po trzech kwartałach wyniosły blisko 1,4 mld zł i były wyższe o niemal 19 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. Przychody generowane przez placówki wciąż rozwijanej sieci PZU Zdrowie wzrosły w tym czasie o 17,1 proc. r/r (do 595 mln zł), a przychody z ubezpieczeń oraz abonamentów medycznych o 20,3 proc. r/r (do 792 mln zł).

Aktywa klientów zewnętrznych w TFI PZU, Pekao TFI i Alior TFI wzrosły po trzech kwartałach 2024 r. o blisko 34 proc. r/r – do 64,2 mld zł. Aktywa klientów zewnętrznych zarządzane przez samo TFI PZU wzrosły w tym okresie o 29,9 proc. r/r - do 31,1 mld zł. Na koniec września TFI PZU zarządzało aktywami zgromadzonymi w Pracowniczych Planach Kapitałowych o wartości 6,2 mld zł, co oznacza ich wzrost o 64,6 proc. w ciągu ostatnich 12 miesięcy i o 35,8 proc. od początku 2024 r. TFI PZU pod względem wartości zarządzanych aktywów PPK jest wiceliderem rynku. Ma w nim udział na poziomie 21,6 proc.

Na koniec trzeciego kwartału tego roku wartość aktywów całej Grupy PZU sięgnęła blisko 494 mld zł, co oznacza wzrost rok do roku o 27,3 mld zł. Wskaźnik Wypłacalność II jest na poziomie 233 proc., wyraźnie wyższym od średniej dla europejskich ubezpieczycieli. W ostatnim raporcie, opublikowanym 28 maja, agencja S&P Global Ratings podtrzymała ocenę ratingową Grupy PZU na poziomie A-, jednocześnie zmieniając perspektywę ze stabilnej na pozytywną. Analitycy S&P uzasadnili rewizję perspektywy m.in. kontynuacją dobrych wyników w 2024 r. Podkreślili także mocną pozycję kapitałową Grupy, pomimo regularnych wypłat wysokich dywidend. W październiku tego roku akcjonariusze PZU otrzymali z tytułu podziału zysku netto za 2023 i 2022 r. w sumie ponad 3,75 mld zł dywidendy, czyli po 4,34 zł na akcję.

2 grudnia Grupy PZU ogłosi strategię na lata 2025-27.

Ubezpieczenia
PZU z nową strategią. W niej sprzedaż Aliora do Pekao, wzrost zysku i dywidendy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ubezpieczenia
Artur Olech, prezes PZU. O zbrodniach przeszłości i planie na przyszłość
Ubezpieczenia
PZU zaskoczyło na plus wynikami. Kurs mocno w górę
Ubezpieczenia
Mało chętnych na Europejską Emeryturę
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ubezpieczenia
Jazda bez OC to więcej niż lekkomyślność