Reklama
Rozwiń
Reklama

Biedronka zapłaci za niebezpieczne drzwi

Klientka przytrzaśnięta w wejściu dostanie 15 tys. zł zadośćuczynienia. To już kolejny wyrok dotyczący zapewnienia bezpieczeństwa w sklepach.

Publikacja: 21.10.2014 08:35

Biedronka zapłaci za niebezpieczne drzwi

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek jd Jerzy Dudek

W lipcu 2007 r. Janina K. poszła do sklepu na zakupy. Poruszała się o kuli. Gdy przechodziła przez automatycznie rozsuwane drzwi, te zaczęły się zamykać. Przycisnęły jej kulę, uderzyły w rękę, w związku z czym przewróciła się. Efektem było złamanie i stłuczenie.

Druzgocąca opinia

Sąd Rejonowy Lublin Zachód stwierdził, że przyczyną zdarzenia było wyłączenie przez dyrekcję sklepu tzw. radaru wewnętrznego i brak wystarczających zabezpieczeń drzwi. Biegli wytknęli, że sposób działania drzwi rozsuwanych nie zapewniał bezpiecznego przejścia. Były wyposażone w fotokomórkę zabezpieczającą tylko od strony wejścia do sklepu, co nie gwarantowało przejścia przez nie. Po przekroczeniu linii fotokomórki drzwi mogły się zamknąć, mimo że ktoś znajdował się między nimi. Aby zagwarantowały bezpieczeństwo, powinny być wyposażone w dodatkowy system zabezpieczeń.

Przybywa pozwów

Zdaniem sądu sklep powinien zapewnić bezpieczne warunki, tak by każdy klient – również niedołężny – mógł bezpiecznie wejść i bezpiecznie wyjść. Tymczasem sposób działania drzwi automatycznych był niebezpieczny. Sklep i jego ubezpieczyciel mają więc zapłacić poszkodowanej klientce 15 tys. zł zadośćuczynienia. Wyrok utrzymał Sąd Okręgowy w Lublinie.

To niejedyny taki wyrok. Niedawno łódzki sąd zasądził ponad 14 tys. zł zadośćuczynienia klientce hipermarketu Real, która pośliznęła się na rozlanym płynie i doznała poważnego złamania. Właściciel bronił się, że usługi sprzątania powierzył profesjonalnej firmie, co uwalnia go od odpowiedzialności. Sądu jednak to nie przekonało. Stwierdził, że dyrekcja z chęci minimalizacji kosztów zdecydowała, że na terenie sklepu obecny będzie tylko jeden pracownik serwisu. Przy tych rozmiarach hali to za mało (sygn. III Ca 1285/13).

Zapłacić swojemu klientowi musiał także hipermarket w Zabrzu. Operator wózka elektrycznego podjechał zbyt blisko kobiety, która szła z zakupami do kasy. Sąd Okręgowy w Gliwicach uznał, że pracownik nie dochował należytej staranności (sygn. III Ca 224/14).

Reklama
Reklama

Przed sądami toczy się kilkadziesiąt spraw o odszkodowania za szkody na zdrowiu, których doznali klienci sklepów. To głównie efekt poślizgnięć na mokrych podłogach i nieodśnieżonych parkingach przysklepowych.

Sądy przyznały

Po wypadku w sklepie

W lipcu 2007 r. Janina K. poszła do sklepu na zakupy. Poruszała się o kuli. Gdy przechodziła przez automatycznie rozsuwane drzwi, te zaczęły się zamykać. Przycisnęły jej kulę, uderzyły w rękę, w związku z czym przewróciła się. Efektem było złamanie i stłuczenie.

Druzgocąca opinia

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Prawo w Polsce
Koniec abonamentu RTV. Są założenia nowej ustawy medialnej
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Sądy i trybunały
RPO nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Nieruchomości
Mieszkańcy zapłacą od kilograma śmieci. Jest nowy projekt rządu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane osobowe
Sąd: szpital zapłaci słoną karę za kamery ukryte w zegarach
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama