Biedronka zapłaci za niebezpieczne drzwi

Klientka przytrzaśnięta w wejściu dostanie 15 tys. zł zadośćuczynienia. To już kolejny wyrok dotyczący zapewnienia bezpieczeństwa w sklepach.

Publikacja: 21.10.2014 08:35

Biedronka zapłaci za niebezpieczne drzwi

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek jd Jerzy Dudek

W lipcu 2007 r. Janina K. poszła do sklepu na zakupy. Poruszała się o kuli. Gdy przechodziła przez automatycznie rozsuwane drzwi, te zaczęły się zamykać. Przycisnęły jej kulę, uderzyły w rękę, w związku z czym przewróciła się. Efektem było złamanie i stłuczenie.

Druzgocąca opinia

Sąd Rejonowy Lublin Zachód stwierdził, że przyczyną zdarzenia było wyłączenie przez dyrekcję sklepu tzw. radaru wewnętrznego i brak wystarczających zabezpieczeń drzwi. Biegli wytknęli, że sposób działania drzwi rozsuwanych nie zapewniał bezpiecznego przejścia. Były wyposażone w fotokomórkę zabezpieczającą tylko od strony wejścia do sklepu, co nie gwarantowało przejścia przez nie. Po przekroczeniu linii fotokomórki drzwi mogły się zamknąć, mimo że ktoś znajdował się między nimi. Aby zagwarantowały bezpieczeństwo, powinny być wyposażone w dodatkowy system zabezpieczeń.

Przybywa pozwów

Zdaniem sądu sklep powinien zapewnić bezpieczne warunki, tak by każdy klient – również niedołężny – mógł bezpiecznie wejść i bezpiecznie wyjść. Tymczasem sposób działania drzwi automatycznych był niebezpieczny. Sklep i jego ubezpieczyciel mają więc zapłacić poszkodowanej klientce 15 tys. zł zadośćuczynienia. Wyrok utrzymał Sąd Okręgowy w Lublinie.

To niejedyny taki wyrok. Niedawno łódzki sąd zasądził ponad 14 tys. zł zadośćuczynienia klientce hipermarketu Real, która pośliznęła się na rozlanym płynie i doznała poważnego złamania. Właściciel bronił się, że usługi sprzątania powierzył profesjonalnej firmie, co uwalnia go od odpowiedzialności. Sądu jednak to nie przekonało. Stwierdził, że dyrekcja z chęci minimalizacji kosztów zdecydowała, że na terenie sklepu obecny będzie tylko jeden pracownik serwisu. Przy tych rozmiarach hali to za mało (sygn. III Ca 1285/13).

Zapłacić swojemu klientowi musiał także hipermarket w Zabrzu. Operator wózka elektrycznego podjechał zbyt blisko kobiety, która szła z zakupami do kasy. Sąd Okręgowy w Gliwicach uznał, że pracownik nie dochował należytej staranności (sygn. III Ca 224/14).

Przed sądami toczy się kilkadziesiąt spraw o odszkodowania za szkody na zdrowiu, których doznali klienci sklepów. To głównie efekt poślizgnięć na mokrych podłogach i nieodśnieżonych parkingach przysklepowych.

Sądy przyznały

Po wypadku w sklepie

W lipcu 2007 r. Janina K. poszła do sklepu na zakupy. Poruszała się o kuli. Gdy przechodziła przez automatycznie rozsuwane drzwi, te zaczęły się zamykać. Przycisnęły jej kulę, uderzyły w rękę, w związku z czym przewróciła się. Efektem było złamanie i stłuczenie.

Druzgocąca opinia

Pozostało 86% artykułu
Nieruchomości
Co można wybudować bez pozwolenia na własnej posesji? Garaż? A może oczko wodne?
Zawody prawnicze
Prokuratorzy zaniepokojeni poleceniem prokuratora krajowego ws. Andrija K.
Zawody prawnicze
Nieoczekiwana zmiana miejsc na podium rankingu kancelarii prawniczych
Prawo dla Ciebie
Trybunał: ustawa przyjęta bez Kamińskiego i Wąsika jest niezgodna z konstytucją
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Sądy i trybunały
Andrzej Duda powołał Mikołaja Pawlaka na sędziego
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży