#RZECZoBIZNESIE: Ireneusz Merchel: Kolej wykorzysta każdą unijną złotówkę na inwestycje

Jeśli znajdą się dodatkowe środki, to ta perspektywa przekroczy 70 mld zł, chociaż cały program kolejowy to 66 mld zł. Gwarantuję, że wykorzystamy wszystkie środki unijne i nie będziemy ich oddawać - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, gość programu Pawła Rożyńskiego.

Aktualizacja: 20.04.2018 13:38 Publikacja: 20.04.2018 12:50

#RZECZoBIZNESIE: Ireneusz Merchel: Kolej wykorzysta każdą unijną złotówkę na inwestycje

Foto: tv.rp.pl

Gość przypomniał, że 2016 był rokiem przeglądu projektów, uzupełniania i ogłaszania przetargów.

- W 2017 r. podpisywaliśmy umowy o rzeczywistej wartości 18,5 mld zł, planowanej prawie 24 mld zł. W tym roku wyszliśmy na plac budowy, mamy na nim już 32 mln zł wartości kontraktów (cały program kolejowy to 66 mld zł). Oprócz tego już są zrealizowane inwestycje za 6 mld zł. Kolejne 10 mld zł jest w końcowej fazie prac projektowych - tłumaczył Merchel.

- W poprzedniej perspektywie w planie było 35 mld zł, a zrealizowano jedynie 19 mld zł – dodał.

Prezes PLK zaznaczył, że jeśli znajdą się dodatkowe środki, to ta perspektywa przekroczy 70 mld zł. - Gwarantuję, że wykorzystamy wszystkie środki unijne i nie będziemy ich oddawać – stwierdził.

Flagowa inwestycja to odcinek Warszawa-Lublin.

- Na odcinku Dęblin-Lublin mamy całkowite zamknięcie linii i budujemy 2 tory od podstaw. Koszt to prawie 3 mld zł, planujemy zakończyć do 2021 r. Do stycznia 2019 r. ten odcinek powinien być już przejezdny. Docelowo z Warszawy do Lublina pojedziemy w 1,5 godziny (obecnie 2,5 godz.) - mówił Merchel.

Gość prognozował, że pewnie będzie problem z ekologami na etapie wchodzenia nowych linii.

- Już przygotowujemy się do modernizacji nowych linii w nowej perspektywie. Tu jest istotny element związany z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Planowane jest 1,5 tys. km linii. Zdecydowana większość nowych linii będzie współgrała z naszym systemem, aby połączyć regiony - tłumaczył Merchel.

Mówił, że potrzebna jest nowa linia łącząca CPK z Warszawą, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Nowe linie muszą też powstać w kierunku Rzeszowa.

Gość podał, że obecna średnia prędkość handlowa pociągów towarowych to 23-25 km/h. - Zakładamy, że w 2023 r. przekroczymy 40 km/h. To jest obecnie średnia europejska prędkość – mówił.

Podkreślił, że zamykając trasy przygotowywane są trasy objazdowe. - Takich linii mamy 22 w kraju. Czas jazdy wydłuża się średnio 20-30 min, najgorzej jest na liniach do Lublina i do Poznania – podał. - W tym roku wchodzimy głównie na linie dwutorowe, ale nie zamykamy dwóch torów. Czas jazdy się wydłuży, ale nie radykalnie – dodał.

Gość tłumaczył jak PLK radzi sobie z kumulacją inwestycji i problemem braku materiałów i ludzi do pracy.

- 90 proc. materiału mamy już na placach budowy. Nie ma możliwości, że braknie tego materiału w tym roku. Pojedyncze przypadki mogą się jednak zdarzyć – prognozował Merchel.

- Część materiałów zamówiliśmy przed zimą. Po drugie wykonawcy już się nauczyli i podpisują długoterminowe kontrakty z producentami. Np. dwóch największych producentów podkładów otwiera nowe linie produkcyjne – dodał.

Przypomniał, że kilka lat temu firmy wykonawcze na kolei i drogach były głównie zagraniczne. W tej chwili jest odwrotnie.

- W przypadku PLK 2-3 lata temu nasze inwestycje zakontraktowane były w 75 proc. przez firmy z kapitałem zagranicznym. Dzisiaj kapitał polski ma 54 proc. - mówił Merchel.

- Poza tym ponad 90 proc. firm podwykonawczych to firmy polskie. Dodatkowo szereg małych firm zaczyna startować samodzielnie w niewielkich przetargach – dodał.

Gość przypomniał, że 2016 był rokiem przeglądu projektów, uzupełniania i ogłaszania przetargów.

- W 2017 r. podpisywaliśmy umowy o rzeczywistej wartości 18,5 mld zł, planowanej prawie 24 mld zł. W tym roku wyszliśmy na plac budowy, mamy na nim już 32 mln zł wartości kontraktów (cały program kolejowy to 66 mld zł). Oprócz tego już są zrealizowane inwestycje za 6 mld zł. Kolejne 10 mld zł jest w końcowej fazie prac projektowych - tłumaczył Merchel.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zagłuszanie sygnału GPS - poważny problem dla lotnictwa
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej