Litwini ukarali Ryanaira za łamanie praw pasażerów

Sąd w Wilnie orzekł, że Ryanair nie ma prawa narzucać pasażerom warunków, na jakich dochodzą oni odszkodowań. — Nie muszą oni zwracać się z tym bezpośrednio do Ryanaira, jeśli inna droga jest dla nich wygodniejsza — stwierdził sędzia Nerijus Zaleckas.

Aktualizacja: 27.12.2019 07:57 Publikacja: 27.12.2019 07:51

Litwini ukarali Ryanaira za łamanie praw pasażerów

Foto: Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz

Zdaniem litewskiego sądu pasażerowie mają również prawo porozumiewać się z firmami wyspecjalizowanymi w egzekwowaniu odszkodowań, jeśli tak jest dla nich wygodniej. Nie mają też obowiązku czekania aż 28 dni na odpowiedź ze strony Ryanaira, tylko dlatego że linia ustaliła takie zasady.

Litewscy pasażerowie dochodzący odszkodowań od Ryanaira uznali, że będzie skuteczniej, jeśli zrobią to za pośrednictwem wyspecjalizowanej kancelarii prawnej i w tym przypadku wybrali Skycop, aby wystąpiła w ich imieniu. A Ryanair odmówił wypłaty twierdząc, że jest to możliwe jedynie w przypadku, kiedy pasażerowie osobiście występują w swoim imieniu.

Czytaj także:  Ryanair zabiera usługi wliczone w cenę biletu 

Litewski sąd jednak jest innego zdania i stwierdził, że Ryanair nie ma praw wprowadzać takich zakazów, natomiast zasady wypłaty odszkodowań ustalone przez Ryanaira uznał za niesprawiedliwe i nieważne. — Sąd podkreślił, że zasady wypłaty odszkodowań przez Ryanaira zawarte w zapisie Terms and Conditions stanowią złamanie praw konsumenckich — powiedział Nerijus Zaleckas.

Jednocześnie sąd uznał, że przesłanie pocztą elektroniczną do Skycop wniosku o odszkodowanie spełnia wszystkie wymogi prawa i Ryanair jest zobowiązany do jego wypłacenia. Oznacza to również, że kancelarie, takie jak między innymi właśnie Skycop czy Air Help, wcale nie mają obowiązku korzystania z platformy reklamacyjnej Ryanaira, która zresztą nie została przystosowana do współpracy z takimi organizacjami.

Litwini nie mają wątpliwości, że Ryanair nie zgodzi się z tym wyrokiem i wniesie od niego apelację. —Ale naprawdę kwestią czasu jest, kiedy ta linia będzie zmuszona do zrezygnowania ze stosowania takich praktyk — powiedział Nerijus Zaleckas.

Niekorzystny dla Irlandczyków wyrok został wydany po tym, jak sąd już ukarał Ryanaira grzywną w wysokości 5 tys. euro za to, że starał się uniemożliwić przesłuchania świadków korzystając ze wszelkich dostępnych środków.

Zdaniem litewskiego sądu pasażerowie mają również prawo porozumiewać się z firmami wyspecjalizowanymi w egzekwowaniu odszkodowań, jeśli tak jest dla nich wygodniej. Nie mają też obowiązku czekania aż 28 dni na odpowiedź ze strony Ryanaira, tylko dlatego że linia ustaliła takie zasady.

Litewscy pasażerowie dochodzący odszkodowań od Ryanaira uznali, że będzie skuteczniej, jeśli zrobią to za pośrednictwem wyspecjalizowanej kancelarii prawnej i w tym przypadku wybrali Skycop, aby wystąpiła w ich imieniu. A Ryanair odmówił wypłaty twierdząc, że jest to możliwe jedynie w przypadku, kiedy pasażerowie osobiście występują w swoim imieniu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Lotnisko w Kijowie ma wkrótce znów przyjmować samoloty. Pomogą Koreańczycy
Transport
Głodówka ukraińskich kierowców przerwana: „pewne porozumienie” osiągnięte
Transport
Putin wyrzuca Niemców i Katarczyków z lotniska w St Petersburgu
Transport
Podrobione części w silnikach Ryanaira. To nie pierwszy taki przypadek
Transport
Kreatywna księgowość Aerofłotu: nie lata do wielu krajów, a przychody rosną
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości