Umowa to efekt rozstrzygniętego pierwszego z trzech przetargów na wykonanie inwestycji wartej około 2 mld zł. Chodzi o budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej. A także kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć plus stanowiska oczekiwania na wpłyniecie do kanału od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego. Umowa obejmuje też budowę sztucznej wyspy na Zalewie.
Wykonawcą jest konsorcjum belgijsko-polskie N.V.Besix SA, NDI SA oraz NDI sp. z o.o. Złożyło ono najkorzystniejszą ofertę. Cena za wykonanie prac wynosi ponad 992,27 mln zł.
Druga część przetargu zostanie ogłoszona jeszcze tej jesieni. Zwycięzca wykona potrzebne roboty na rzece Elbląg - obudowę brzegów i pogłębienie. Ostatni przetarg jest zaplanowany za 1,5-2 lata i obejmie prace przy pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym. Pierwsze statki popłyną kanałem w 2022 r.
Wciąż nie wiadomo skąd wziąć 150 mln zł potrzebne na pogłębienie kanału do portu w Elblągu. Bez pogubienia do 5 m, duże barki z kontenerami nie dopłyną do portu, co postawi pod znakiem zapytania opłacalność całej inwestycji. Jak informuje TVN24 rząd skłonny jest wspomóc samorząd potrzebnymi pieniędzmi w zamian za np. udziały w porcie.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1,3 km długości, 80 m szerokości i 5 metrów głębokości. Przekop zostanie wykonany w miejscu zwanym Nowy Świat, znajdującym się między wioskami Skowronki a Przebrno. To tereny należące do skarbu państwa.