Baterie litowe groźne dla samolotów

Boeing oowiadczył, że zestawy baterii litowych dużej gęstooci, podobnych do stosowanych w komórkach i laptopach mogą wywołać pożar i nie należy ich przewozić w samolotach pasażerskich do czasu znalezienia bezpieczniejszych metod

Publikacja: 11.03.2015 16:29

Baterie litowe groźne dla samolotów

Foto: Bloomberg

Boeing pracuje w grupie z innymi producentami samolotów, Airbusem i Bombardierem, która stwierdziła, że obecne systemy gaśnicze w samolotach nie mogą opanować czy zlikwidować pożaru znacznej ilości takich baterii, a to stanowi ryzyko nie do zaakceptowania dla sektora lotniczego.

Główny środek chemiczny, halon 13021 (halony to związki bromo-, fluoro- i chloropochodne, stosowane dawniej jako środki gaśnicze, ale jako mocno toksyczne i niszczące ozon zostały już wycofane z użytku) nie jest w stanie ugasić płonącej baterii litowo-jonowej wielokrotnego ładowania czy jednorazowej litowo-metalowej - dwóch głównych rodzajów stosowanych w aparatach użytkowych.

Boeing zgadza się z zaleceniami Międzynarodowej Rady Koordynacyjnej organizacji firm lotniczych ICAIA i Międzynarodowej Federacji Zrzeszeń Pilotów Linii Lotniczych IFALPA. Ich raport będzie omawiany w kwietniu przez grupę roboczą ICAO.

Organizacja ta stwierdziła, że aby zalecenia weszły w życie, muszą być zatwierdzone w październiku przez panel ds.niebezpiecznych towarów, a następnie w przyszłym roku przez jej radę. Po zatwierdzeniu zostaną włączone do instrukcji technicznych ICAO na 2017-18 r. w sprawie transportu niebezpiecznych towarów.

Raport obu organizacji branżowych zaleca:

- zakazania transportu zestawów baterii litowo-jonowych dużej gęstości i ich ogniw samolotami pasażerskimi do czasu wdrożenia bezpieczniejszych metod przewozu

- ustalenia właściwego opakowania i wymogów nadawczych takich baterii jako frachtu w samolotach pasażerskich oraz tego samego wobec baterii litowo-metalowych i litowo-jonowych jako frachtu w samolotach cargo.

Resort transportu USA zakazał w 2008 r. odrębnego transportu baterii litowo-metalowych jako frachtu w samolotach pasażerskich. Można je przewozić, jeśli są częścią wyposażenia lub sprzętu. Baterie litowo-jonowe są dopuszczone w obu rodzajach samolotów, o ile ich waga nie przekracza 5 kg (11 funtów).

Boeing pracuje w grupie z innymi producentami samolotów, Airbusem i Bombardierem, która stwierdziła, że obecne systemy gaśnicze w samolotach nie mogą opanować czy zlikwidować pożaru znacznej ilości takich baterii, a to stanowi ryzyko nie do zaakceptowania dla sektora lotniczego.

Główny środek chemiczny, halon 13021 (halony to związki bromo-, fluoro- i chloropochodne, stosowane dawniej jako środki gaśnicze, ale jako mocno toksyczne i niszczące ozon zostały już wycofane z użytku) nie jest w stanie ugasić płonącej baterii litowo-jonowej wielokrotnego ładowania czy jednorazowej litowo-metalowej - dwóch głównych rodzajów stosowanych w aparatach użytkowych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów