W poniedziałek 27 kwietnia rusza modernizacja ostatniego, 10-kilometrowego odcinka torów kolejowych między Grodziskiem Mazowieckim a Żyrardowem. To ostatnie zadanie wymagające rozebrania części linii kolejowej i budowy jej od nowa wraz z wiaduktami, mostami i przepustami.
Na trasie działa już nowy system sterowania ruchem, który był testowany w ostatnich tygodniach. Wszystkie prace zakończą się jesienią. Wykonawcy rozpoczęli prace wykończeniowe w tunelu w Grodzisku Mazowieckim i na wiaduktach w Jaktorowie. Na przełomie kwietnia i maja w ostatnią fazę wejdzie rozbudowa przejścia podziemnego w Pruszkowie.
Aby można było prowadzić roboty, w niedzielę 26 kwietnia wchodzi w życie korekta rozkładu jazdy. Dostosuje ruch pociągów do potrzeb wynikających z modernizacji torów. – Kwietniowa korekta rozkładu została tak skonstruowana, aby umożliwić nam swobodne wykonanie ostatnich prac przy moście nad rzeką Utratą oraz w przejściu podziemnym na stacji w Pruszkowie – wyjaśnia kierownik kontraktu w PKP Polskich Liniach Kolejowych (PLK), Witold Cytawa. Za kilka dni PLK rozpoczną ostatni etap prac konstrukcyjnych. Będzie łączona nowa część przejścia z już istniejącym tunelem. Po tej operacji pozostaną już tylko prace wykończeniowe. – Korzystając z korekty rozkładu, wykonamy także przełączenie sieci trakcyjnej na szlaku z Grodziska do Pruszkowa – dodaje Cytawa.
Aby ograniczyć utrudnienia spowodowane pracami modernizacyjnymi na torach podmiejskich, między Grodziskiem a Pruszkowem będzie kursować więcej autobusów. Na trasie pomiędzy Żyrardowem i Pruszkowem uruchomionych zostanie 15 dodatkowych połączeń w zastępstwie pociągów Kolei Mazowieckich. Natomiast PKP Intercity zapewniają 30 autobusów między Skierniewicami, Żyrardowem i Warszawą. Dodatkowe połączenia autobusowe funkcjonują również między Warszawą Zachodnią a Pruszkowem.
Modernizacja połączenia Warszawa Zachodnia – Skierniewice, prowadzona na zlecenie PLK zakończy się w trzecim kwartale tego roku. Dzięki niej czas podróży na linii Warszawa – Łódź skróci się do 70 minut.