Rekomendacje w sprawie nowych przepisów mają zostaną ogłoszone za sześć miesięcy. Impulsem dla zmian były dwie katastrofy – samolotu Germanwings we Francji oraz Malaysia Airlines nad Oceanem Indyjskim. Pierwsza z nich została spowodowana przez drugiego pilota Andreasa Lubitza, który leczył się ze skłonności samobójczych i celowo spowodował zderzenie maszyny ze zboczem góry we francuskich Alpach. Okoliczności zaginięcia ponad rok temu samolotu malezyjskich linii (lot 370) z 239 osobami na pokładzie, nie zostały do dziś wyjaśnione.
Zadaniem zespołu stworzonego przez FAA będzie przejrzenie procedur dotyczących oceny stanu zdrowia emocjonalnego i umysłowego pilotów oraz usprawnienie mechanizmów przepływu informacji na ten temat. Spotkania będą jednak zamknięte dla publiczności i mediów.
Wprowadzenie podobnych, ostrzejszych regulacji zapowiedziały także inne kraje, w tym Francja i Niemcy.
W chwili obecnej pilotów komercyjnych w USA obowiązują standardy dotyczące stanu zdrowia psychicznego, ograniczające prawo do wykonywania zawodu osobom z zaburzeniami osobowościowymi, psychozami oraz uzależnieniami od substancji chemicznych. W zależności od wieku piloci muszą też przechodzić badania bądź co 12 miesięcy bądź co pół roku.
Tomasz Deptuła (Nowy Jork)