Reklama

Wielkie zakupy Wizz Aira

Węgierski niskokosztowy przewoźnik Wizz Air sformalizował umowę zakupu 110 samolotów typu A321 neo.

Aktualizacja: 13.09.2015 15:41 Publikacja: 13.09.2015 14:35

Wielkie zakupy Wizz Aira

Foto: Bloomberg

Kwota transakcji - 13,7 mld dolarów według cen katalogowych, ale linia dodała jednocześnie, że „Airbus zapewnił znaczący rabat".

Głównym udziałowcem Wizz Aira jest amerykański fundusz inwestycyjny Indigo, który był zainteresowany kupnem PLL LOT.

Oprócz potwierdzenia kontraktu linia ujawniła, że zamierza jeszcze dokupić kolejnych 48 maszyn Airbusa, modeli 320 i 321. Pierwszy A321 neo zostanie dostarczony w listopadzie i będzie w stanie przewieźć 230 pasażerów. Pozostałe maszyny mają przylatywać sukcesywnie w latach 2019-2024. Linia jednocześnie unieważniła poprzedni kontrakt, który przewidywał zakup 10 A320 neo, które miały zostać dostarczone w 2018 roku.

W komunikacie Wizz Air poinformował, że dzięki nowym zamówieniom linia będzie w stanie zmodernizować obecnie eksploatowaną flotę, ale i zwiększyć oferowanie. Przy tym wprowadzenie do siatki maszyn 321 neo umożliwi obniżenie cen biletów. O obniżkach cen i wręcz nadchodzącej wojnie cenowej od kilku miesięcy informuje Ryanair, największy konkurent Wizz Aira w naszym regionie. Irlandczycy tej zimy, czyli w najgorszym sezonie dla transportu pasażerskiego zapowiadają, że odstawią mniej maszyn, niż zazwyczaj. Jednocześnie zapowiadają zysk za obecny rok finansowy 2015/2016 na poziomie o 30 proc wyższym, niż w 2014.

Ogromne zamówienie Wizz Aira, wręcz na miarę przewoźników azjatyckich, czy arabskich przewiduje, że 51 maszyn A320 już eksploatowanych we flocie zostanie wymienionych na A321 neo. Będą one zwrócone firmom leasingowym, bądź sprzedane w latach 2019-2024. Jednocześnie porozumienie między węgierskim przewoźnikiem a Airbusem daje Wizz Air prawo kupna dodatkowych 90 maszyn A321 neo. To oznacza możliwość sfinalizowania transakcji w 4 transzach w czerwcu 2017, czerwcu 2018 i potem jeszcze co roku dwukrotnie w 2019 i 2020. Jednocześnie linia informuje,że wynegocjowała znaczącą elastyczność warunków tego kontraktu, tak aby dostawy maszyn były dostosowane do potrzeb operacyjnych. Istnieje np opcja zastąpienia w zamówieniu określonej liczby A321 neo mniejszym modelem A320 neo.

Reklama
Reklama

Do końca grudnia 2016 Wizz Air ma wybrać silniki dla swojej nowej floty. W grę wchodzą CFM International LEAP oraz Pratt&Whitney PW1000.

Zdaniem prezesa Wizz Aira zamówienie złożone w Airbusie pozwala na elastyczność operacji i dostosowanie rozmiarów floty do tempa wzrostu przewozów. Jak ujawnił prezes Wizz Aira w kabinach maszyn dokonane zostaną „innowacyjne zmiany", a jednocześnie pasażerowie odczują poprawę jakości podróży.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama