Pociągiem z Poznania do Piły będzie krócej o 40 minut

Przetarg na modernizację 93 km linii z Poznania do Piły ogłosiły Polskie Linie Kolejowe.

Publikacja: 30.09.2015 16:13

To kolejny przetarg ogłoszony we wrześniu w ramach Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych. Przebudowa trasy, 12 mostów i wiaduktów oraz 50 przejazdów kolejowych pozwoli skrócić czas podróży o ok. 40 minut. Pojawią się nowe przejścia podziemne i nowoczesne perony dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Będą wyposażone w wiaty, nowe oznakowanie i oświetlenie, a także system informacji. W Chodzieży i Pile przejścia podziemne zostaną wyposażone w windy. Prędkość pociągów osobowych zwiększy się do 120 kilometrów na godzinę, a z trasy będzie mogło skorzystać więcej składów.

- Realizacja tego projektu poprawi transport kolejowy w Wielkopolsce, w tym ruch aglomeracyjny. To jednocześnie pierwszy przetarg z Regionalnych Programów Operacyjnych nowej perspektywy - mówi Marcin Mochocki członek zarządu ds. realizacji inwestycji w PLK.

Dzięki modernizacji zwiększy się poziom bezpieczeństwa na trasie z Poznania do Piły. Zapewnią to nowe urządzenia sterowania ruchem i modernizacja przejazdów kolejowo drogowych. W Poznaniu powstanie także lokalne centrum sterowania zapewniające sprawny nadzór nad linią kolejową. Ponadto w ramach inwestycji będą zamontowane urządzenia ochrony środowiska m.in. przejścia dla zwierząt.

W ramach inwestycyjnej ofensywy Polskie Linie Kolejowe ogłosiły już we wrześniu przetarg na linie objazdowe Rail Baltica. Obejmie modernizację linii objazdowych z Warszawy do Białegostoku. Chodzi o 230 kilometrów tras: linii nr 36 Ostrołęka – Łapy (80 km linii jednotorowej), nr 31 Czeremcha - Siedlce (85 km linii dwutorowej) oraz  linii nr 32 Czeremcha – Białystok (70 km linii jednotorowej). Ogłoszono także miliardowy przetarg na system łączności GSM-R: do końca obecnego roku sieć obejmie swoim zasięgiem ponad 1500 km sieci kolejowej. System wdrażany jest m.in. na linii kolejowej E30 na odcinku Bielawa Dolna – Legnica – Wrocław – Opole, na linii E65 na odcinku Warszawa – Gdynia, a także na linii E20 pomiędzy Kunowicami a Terespolem. Zapewnia m.in. łączność pomiędzy pracownikami odpowiadającymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną. Pozwoli także na przekazywanie danych.

Ogłoszone zostały również dwa przetargi na trasie Kraków - Katowice.

W latach 2016 - 2023 PLK zrealizuje inwestycje za 67 mld zł ujęte w Krajowym Programie Kolejowym. Efektem będzie skrócenie czasu przejazdów i poprawa bezpieczeństwa w transporcie kolejowym. W tym roku PLK ogłosi przetargi na 11 mld zł.

Część projektów zostanie dofinansowania przez Unię Europejską w ramach nowego instrumentu wsparcia – CEF (Connecting Europe Facility). Według PLK, wszystkie tegoroczne wnioski spółki złożone w konkursie CEF zostały ocenione pozytywnie i otrzymały 7,5 mld zł dofinansowania.

Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Rosyjskie tiry utknęły w Kazachstanie. Rośnie korupcja i straty
Transport
Budowa S16 na Mazurach na nowych zasadach. Co się zmieni? Kiedy kierowcy pojadą przebudowaną trasą?
Transport
Świetny rok dla lotnictwa. Polecimy taniej, chociaż z ograniczeniami
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Transport
PKP lepsze od kolei niemieckich, ale w ogonie Europy