Reklama
Rozwiń

Bombardier porządkuje finanse

Bombardier przeznaczy kolejny odpis na program CSeries, otrzyma od władz Quebecu pomoc i bezterminowo odroczy program produkcji samolotów dyspozycyjnych Learjet 85.

Publikacja: 29.10.2015 08:42

Bombardier rozpatrywał różne rozwiązania mające sfinansować mocno opóźniony i przekroczony finansowo program produkcji samolotów regionalnych serii C (CSeries), teraz zawiąże z władzami prowincji Quebec spółkę j. v. — podało nieoficjalnie kilka osób nie mających uprawnień do rozmów z mediami. Aby taka spółka mogła powstać, firma z Montrealu dokona odpisu na miliardy dolarów, jakie dotąd przeznaczyła na program CSeries. Po osiągnięciu porozumienia władze sfinansują połowę kosztów końcowych prac nad nowym samolotem, który ma trafić do eksploatacji w 2016 r.

Podobna umowa z Grupą Airbusa rozpadła się w październiku, gdy informacje o rozmowach przeniknęły do środków przekazu.

Analityk z firmy Sterne Agee, Peter Arment w nocie dla klientów stwierdził, że program CSeries pochłonął dotąd ponad 5 mld dolarów i szacuje, że potrzebne będą dalsze 2 mld w gotówce na dokończenie procedury certyfikacji i rozwinięcie produkcji w pierwszych 3 latach. To oznacza, że władze prowincji będą musiały wyłożyć miliard dolarów albo więcej, aby zrealizować swoją część umowy.

Samoloty dyspozycyjne

W styczniu kanadyjski producent samolotów regionalnych zawiesił prace nad Learjetem 85, teraz zapewne potwierdzi plan bezterminowego odłożenia programu i zrobi dodatkowe odpisy. Łączne odpisy pokrywające oba programy CSeries i Learjet mogą przekroczyć 4 mld dol.

Firma stwierdziła w styczniu, że popyt na nowy samolot dyspozycyjny jest mały, a ogólnie na lekkie samoloty zmalał od czasu spowolnienia gospodarki na świecie. Szef rady dyrektorów, Pierre Beaudoin powiedział w ubiegłym roku, że samoloty CSeries i nowe odrzutowce z rodziny Global są ważniejsze od Learjeta 85, ale wtedy nie zamierzał jeszcze rezygnować z tego ostatniego programu. W lipcu Kanadyjczycy odroczyli dostawy nowego Globala 7000; miał trafić do klientów w 2016 r., termin przesunięto na drugie półrocze 2018.

W ostatnich 2 latach Bombardier ciął agresywnie koszty starając się doprowadzić do końca program CSeries. W styczniu zwolnił 1000 pracowników po wstrzymaniu prac nad Learjetem, w maju zapowiedział likwidację 1750 miejsc pracy w dziale samolotów dyspozycyjnych.

Transport
Rusza modernizacja Okęcia. Przebudowa lotniska będzie kosztowała mniej niż planowano
Transport
PKP Cargo złożyło do sądu plan restrukturyzacyjny
Transport
Miliard euro zapłacili Rosjanie za części zamienne do airbusów i boeingów
Transport
Niemcy testują superszybkie pociągi. Jest nowy rekord prędkości
Transport
Pierwszy pociąg z Warszawy do Chorwacji dotarł do Rijeki