Reklama

Wizerunkowy problem Airbusa. Przez ogień w silniku Rolls-Royce'a

Pierwsza poważniejsza wpadka samolotów Airbusa. Tuż po starcie A350-1000 linii Cathay Pacific zapalił się silnik. Przewoźnik uziemił do kontroli 48 samolotów. W części z nich wymienia przewody paliwowe.

Publikacja: 06.09.2024 10:07

Wizerunkowy problem Airbusa. Przez ogień w silniku Rolls-Royce'a

Foto: Reuters

Przewoźnik z Hongkongu poinformował o kontroli całej floty 48 sztuk A350, co oznacza, że te samoloty będą wyłączone przez jakiś czas z użytkowania. We wtorek odwołano 24 loty do Singapuru, Bangkoku, Tokio, Tajpej i Osaki, w środę anulowano 10 następnych. W sumie odwołano 45 lotów, głównie do krajów Azji.

Ogień w silniku

Powodem tak drastycznej decyzji był nieudany lot do Zurychu. Tuż po starcie A350-1000 piloci zauważyli pożar jednego silnika. Udało im się opanować ogień i wylądować na macierzystym lotnisku po 75 minutach lotu. Na ziemi ukazało się, że zawinił jeden z elementów silnika Trent XWB-97 produkcji Rolls-Royce'a. Ustalono, że przyczyną powstania ognia był dziurawy przewód podający paliwo do wtryskiwacza. To pierwszy taki defekt w samolocie A350.

Cathay Pacific poinformował, że wymieniono wadliwe elementy w sześciu samolotach, a trzeba to zrobić jeszcze w 15 maszynach. Cała flota airbusów powinna być gotowa do pracy od soboty 7 września. 

Rolls Royce zapewnia, że wymianę wadliwego elementu można wykonać bez demontowania silnika ze skrzydła. Producent współpracuję z przewoźnikiem i organami prowadzącymi śledztwo w sprawie incydentu, również Airbus jest zaangażowany w tę współpracę.

Na świecie lata obecnie 88 maszyn A350-1000. Ich największymi użytkownikami są Qatar Airways (24 sztuki), British Airways i Cathay Pacific (po 18), Virgin Atlantic (12), Etihad Airways i Japan Airlines (po 5). Ponadto na świecie jest 520 mniejszych A350-900.

Reklama
Reklama

Linie kontrolują samoloty

Japan Airlines sprawdził swoje maszyny i uznał, że są bezpieczne. Qatar poinformował, że ten problem nie miał wpływu na jego samoloty, ale śledzi przebieg wydarzeń. Singapore Airlines sprawdza swoje „900” z ostrożności i nie spodziewa się zakłóceń w lotach. Tajwański Starlux, używający mniejszych maszyn, skontaktował się z producentem silników. China Airlines nie ma dużych airbusów, a chiński Air China dokona generalnej kontroli silników swych „900”.

Przeglądy techniczne A350 w Hongkongu są dla Airbusa jak kamyk w bucie maratończyka, bo grupa z Tuluzy ogłosiła w połowie kwietnia zamiar zwiększenia produkcji do 12 sztuk A350 miesięcznie w 2028 r. z 10 miesięcznie w 2026 r. Po rozpoczęciu produkcji 10 lat temu firma zdobyła zamówienia na 1200 sztuk. Te maszyny mogą zabierać od 300 do 480 pasażerów, zależnie od wielkości i konfiguracji, na odległość ponad 15 tys. kilometrów.

Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Transport
Huśtawka nastrojów na akcjach PKP Cargo. KNF analizuje transakcje
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Transport
Akcje PKP Cargo gwałtownie tracą na wartości
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama