IAG, trzecia w Europie grupa lotnicza (za Ryanairem i Lufthansą), właściciel British Airways, Iberii, Vueinga i Aer Lingusa, zrezygnowała z chęci kupna 80 proc. udziałów w hiszpańskiej Air Europa ze względu na obowiązujące obecnie przepisy. IAG wyjaśniła, że sfinalizowanie tej fuzji byłoby niekorzystne dla jej akcjonariuszy. Brytyjczycy zapłacą 50 mln euro odszkodowania grupie Globalia, właścicielowi Air Europa i zachowają w tej linii 20 proc. udziałów. - Uważamy, że to najlepsza decyzja, aby chronić interesy naszych akcjonariuszy. IAG pozostaje przy swej strategii, która przewiduje skuteczną konkurencję ośrodka przesiadkowego w Madrycie, bo ta strategia daje pozytywne wyniki — powiedział prezes IAG, Luis Gallego.
Czytaj więcej
International Airlines Group, właściciel British Airways, Iberii, Vuelinga i Aer Lingus poinformowała, że postanowiła odkupić Air Europa od hiszpańskiego właściciela, firmy Globalia. Pozwoli to zwiększyć konkurencyjność Madrytu w Europie i pozycję IAG w transporcie do Ameryki Łacińskiej.
Analitycy z banku JP Morgan stwierdzili w nocie, że „rezygnacja z oferty kupna reszty udziałów pozwoli IAG zaoszczędzić 350 mln euro na odstępnym o rezygnacji z umowy, co może okazać się większym zwrotem od kapitału dla inwestorów”. Decyzja IAG wywołała skok akcji IAG w Londynie o 7,5 proc. — odnotowały AFP i Reuters.
Długa historia oferty kupna
IAG ogłosiła po raz pierwszy zamiar kupna hiszpańskiej linii za miliard euro w 2019 r., bo zależało jej na zwiększeniu siatki połączeń z Ameryką Łacińską i na wzmocnieniu pozycji Madrytu w przesiadkach w Europie. Pojawiła się jednak pandemia, która skłoniła oferenta do zmniejszenia o połowę proponowanej ceny kupna, dodatkowo Komisję Europejską zaniepokoiła możliwość zmniejszenia konkurencji na rynku hiszpańskim.
W lutym 2023 r., w kilka miesięcy po zamianie pożyczki 100 mln euro na 20 proc. udziałów IAG ogłosiła chęć kupienia Air Europa od Globalii za 500 mln euro. Zostało więc do zapłaty 400 mln za 80 proc. udziałów. W styczniu pion konkurencji w Brukseli rozpoczął postępowanie wyjaśniające tej operacji w związku z obawami, że fuzja może doprowadzić do likwidacji różnych połączeń w Hiszpanii, zwłaszcza między Balearami a Kanarami, między Madrytem a metropoliami w Europie oraz między Hiszpanią a Izraelem i Marokiem.