Decyzja rządu w sprawie budowy CPK spodziewana lada moment

Rząd ma zdecydować o losach inwestycji na dniach. Decyzję przyspieszy trwająca kampania wyborcza.

Publikacja: 28.05.2024 04:30

Koncepcja lotniska w Baranowie zostanie zmieniona. Ale dla pasażera nie będą to różnice zauważalne.

Koncepcja lotniska w Baranowie zostanie zmieniona. Ale dla pasażera nie będą to różnice zauważalne.

Foto: mat. pras.

Coraz bardziej podgrzewane są nastroje wokół budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Oliwy do ognia dolał właśnie marszałek Sejmu Szymon Hołownia, do tej pory bardzo sceptyczny wobec inwestycji w megalotnisko. – Zmieniłem zdanie, bo Polska jest ostatnim dużym krajem Unii Europejskiej bez towarowego i pasażerskiego hubu lotniczego – oznajmił w sobotę. Jego zdaniem, projekt powinien być zrealizowany do końca dekady. Hołownia zadeklarował, że będzie przekonywał do jego realizacji partnerów z koalicji.

Stan napięcia wokół CPK. Wkrótce decyzja premiera Donalda Tuska

Decyzja rządu, a właściwie premiera Donalda Tuska spodziewana jest praktycznie w każdej chwili, ale ten stan napięcia wokół być lub nie przedsięwzięcia trwa już od wielu tygodni.

Czytaj więcej

Spółka CPK szykuje się do nowych przejęć gruntów w Baranowie

8 maja prezes CPK Filip Czernicki w rozmowie z „Rzeczpospolitą” poinformował, że rekomendacja dla premiera w sprawie inwestycji jest gotowa. Zastrzegając konieczność wzięcia pod uwagę kwestii finansowych i uwarunkowań zewnętrznych związanych m.in. wydatkami na obronność kraju, stwierdził, że inwestycje CPK są uzasadnione i powinny zostać zrealizowane. Z kolei dzień później minister infrastruktury Dariusz Klimczak w rozmowie w TVN 24 zadeklarował, że projekt CPK wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie kontynuowany. – Powinniśmy wbić łopatę w przyszłym roku pod nowe lotnisko – powiedział.

Emocje wzrosły w ubiegłym tygodniu, gdy wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz oświadczył, że decyzja ma być ogłoszona „na dniach”, a jej finał będzie „pozytywny dla rozwoju Polski”. Tymczasem sam projekt stał się jednym z głównych tematów kampanii przed nadciągającymi wyborami do Europarlamentu.

– To gigantyczna szansa rozwojowa i koło zamachowe, które doprowadzi, że Polska szybciej dogoni Zachód – zapewniał w poniedziałek w serwisie X (dawny Twitter) były premier Mateusz Morawiecki, jednocześnie obwiniając rządzącą koalicję o torpedowanie przedsięwzięcia.

Wybory ponaglają do decyzji w sprawie CPK

Rządzący wydają się coraz bliżej pozytywnej decyzji, mimo wcześniejszych wielu wątpliwości, zwłaszcza wobec budowy lotniska, choć już znacznie mniejszych co do budowy linii kolei dużych prędkości. Na złagodzenie wcześniejszego negatywnego stanowiska mogą wpływać sondaże opinii publicznej. Pokazują przewagę zwolenników CPK nad przeciwnikami. Kluczowy ruch w sprawie budowy lotniska wykonała także sama spółka CPK: złożyła do mazowieckiego wojewody dokumenty, które są niezbędne do wydania decyzji lokalizacyjnej. Jeśli ją otrzyma, będzie mogła wystąpić o pozwolenie na budowę.

Czytaj więcej

Budowa CPK? Belka mówi, że jest lotnisko w Stambule, a "pieniądze nie rodzą się na drzewach"

Na razie zielone światło ma realizacja ponad czterokilometrowego tunelu pod Łodzią, przeznaczonego dla kolei dużych prędkości. Na początku roku wojewoda łódzki wydał pozwolenie na budowę. To element tzw. Y – linii mającej prowadzić z Warszawy do Łodzi, a następnie po rozgałęzieniu, biegnącej w stronę Wrocławia i Poznania. Ocenia się, że pozwoli skrócić czas podróży z Warszawy do Łodzi do ok. 45 minut, a do Poznania i Wrocławia – do 70 minut.

Kolej bez szprych

Nowy projekt szybkich kolei będzie jednak odbiegał od koncepcji piasty i szprych, forsowanych przez poprzednie kierownictwo CPK. Ten poprzedni miał być przejawem myślenia życzeniowego: o centrystycznym modelu skomunikowania kraju, gdzie wszystkie potoki pasażerskie mają przebiegać przez jeden punkt w Polsce. – Błędnie założono, że każdy pasażer jadący koleją dużych prędkości np. z Krakowa do Poznania musiałby przejechać przez Baranów, mimo iż tylko niewielka liczba pasażerów chciałaby na tej stacji wysiąść. Koszt wybudowania tak wymyślonej sieci byłby nieadekwatny do liczby pasażerów, którzy chcieliby z takich rozwiązań skorzystać – tłumaczył Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister funduszy i polityki regionalnej. Natomiast to, czego się dziś nie podważa, to właśnie linia kolejowa z Warszawy do Łodzi oraz Poznania i Wrocławia, a także linia z Katowic do Ostrawy, która pozwoliłaby na korzystne połączenie szybką koleją także do Pragi. Ta ostatnia budzi jednak społeczne protesty mieszkańców terenów, przez które przebiega: zwłaszcza Mikołowa (przetnie miasto praktycznie na pół) i okolicznych gmin.

Zostają dwa pasy

Mocno zmieniona będzie koncepcja lotniska w Baranowie. Jego projekt ma być zoptymalizowany. Przy czym dla pasażera nie będą to różnice zauważalne: jeden z pirsów nie jest potrzebny na pierwszym etapie inwestycji, nie wszystkie drogi kołowania czy drogi szybkiego zejścia muszą być realizowane od razu i w pełnym zakresie. Część inwestycji związanych ze zwiększaniem przepustowości najprawdopodobniej zostanie podzielona na fazy i realizowana etapowo już po oddaniu lotniska do użytku, co pozwoliłoby znacząco obniżyć koszty. – To co najważniejsze, dwie równoległe drogi startowe w naszej propozycji pozostają, a terminal w zasadniczej części kubaturowej pewnie będzie taki sam – zapowiada Czernicki.

CPK czeka teraz na wznowienie wykupu gruntów pod lotnisko. Ma je realizować przede wszystkim w ramach programu dobrowolnych nabyć. Władze spółki deklarują, że chcą zrealizować przejęcia bez uciekania się do wywłaszczeń.

Do tej pory CPK zakupiła 1460 działek o łącznej powierzchni 1,3 tys. ha, dla których ma już podpisane akty notarialne. Dla kolejnych 258 działek, o łącznej powierzchni 243 ha, podpisano protokoły uzgodnień, które poprzedzają zawieranie takich aktów.

Dla projektowanego pierwszego etapu lotniska CPK musi kupić prawie 2,2 tys. ha gruntów, z których ma na razie 40 proc., a także przeszło połowę budynków położonych na obszarze inwestycji. Spośród 263 znajdujących się tam budynków mieszkalnych wykupiono dopiero 121, dla kolejnych 21 podpisano protokoły uzgodnień.

Coraz bardziej podgrzewane są nastroje wokół budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Oliwy do ognia dolał właśnie marszałek Sejmu Szymon Hołownia, do tej pory bardzo sceptyczny wobec inwestycji w megalotnisko. – Zmieniłem zdanie, bo Polska jest ostatnim dużym krajem Unii Europejskiej bez towarowego i pasażerskiego hubu lotniczego – oznajmił w sobotę. Jego zdaniem, projekt powinien być zrealizowany do końca dekady. Hołownia zadeklarował, że będzie przekonywał do jego realizacji partnerów z koalicji.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół