Izera dostała nowego prezesa. Ale nie zielone światło dla inwestycji

Projektem Izery ma pokierować specjalista od strategicznego zarządzania. Rząd wciąż nie zdecydował, czy budować fabrykę Izery. Chińczycy z Geely niecierpliwią się.

Publikacja: 20.05.2024 16:33

Izera dostała nowego prezesa. Ale nie zielone światło dla inwestycji

Foto: materiały prasowe

Odpowiedzialna za projekt budowy fabryki polskiego samochodu elektrycznego Izera spółka ElectroMobility Poland (EMP) ma od poniedziałku nowego prezesa. Rada nadzorcza powołała na to stanowisko Piotra Regulskiego. Dzień wcześniej odwołany został pełniący obowiązki prezesa Paweł Poneta, który zostaje w radzie nadzorczej EMP.

- Członkiem zarządu ds. finansowych pozostał Sławomir Bekier – poinformowała EMP w komunikacie.

Nadal brak decyzji, czy kontynuować projekt Izery

Piotr Regulski to specjalista w zakresie strategicznego zarządzania. Współpracował z firmami z branży usługowej, produkcyjnej i nowych technologii w kraju i za granicą. Do 2017 r. związany był z Grupą Impel, największą w Polsce grupą specjalizującą się w obsłudze procesów biznesowych i pomocniczych. Od 2019 r. był członkiem zarządu Ruchu, a w latach 2020-2021 jego prezesem. W latach 2021-2022 był w zarządzie Energa Logistyka.

Czytaj więcej

Jest pozwolenie na budowę fabryki Izery. Rząd nie zdecydował, czy się zgodzi na inwestycję

Nominacja Regulskiego ma poprzedzać wyczekiwane decyzje rządu w sprawie przyszłości projektu Izery. EMP dostała co prawda pozwolenie na budowę fabryki, ale nie przesądza to losów przedsięwzięcia. – Wszystkie zgromadzone dokumenty i analizy przeprowadzone w ostatnich tygodniach, w tym także wyniki procesu due diligence inwestycji, zostały przekazane przedstawicielom administracji państwowej nadzorującym funkcjonowanie EMP – informował 9 maja Poneta.

W ubiegłym tygodniu na przyspieszenie decyzji naciskał prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Rafał Żelazny: - Jeśli zapadłaby decyzja o rezygnacji z tego projektu, teren przygotowany pod budowę fabryki Izery zostałby uwolniony pod inne przedsięwzięcia inwestycyjne, jednak poniesione koszty, wysiłek wielu ludzi i stan projektu na dzisiaj raczej zachęca do tego, żeby ten projekt kontynuować – stwierdził w rozmowie z Radiem Katowice.

Chińczycy z Geely się niecierpliwią

Na szybka decyzje naciska także chiński partner EMP, koncern Geely. Jeszcze w lutym w liście do prezesa Polskiego Funduszu Rozwoju deklarował jeszcze większe zaangażowanie w projekt Izery, jeśli będzie kontynuowany. To auta Geely stanowiłyby większość produkcji jaworznickiej fabryki: najprawdopodobniej byłoby to elektryczne Volvo EX30 i Smart, albo także Zeekr, które to marki należą do Chińczyków.

Problemem pozostaje jednak finansowanie przedsięwzięcia. Co prawda, w Krajowym Planie Odbudowy „zaszyto” środki poprzez zapis o wsparciu gospodarki niskoemisyjnej dla osiągnięcia celu, jakim ma być zdolność produkowania 100 tys. pojazdów zeroemisyjnych rocznie do połowy 2026 r. Problem w tym, czy ma to być wsparcie w formie grantu, czy pożyczki, przy czym ten drugi wariant komplikowałby sprawę.

Odpowiedzialna za projekt budowy fabryki polskiego samochodu elektrycznego Izera spółka ElectroMobility Poland (EMP) ma od poniedziałku nowego prezesa. Rada nadzorcza powołała na to stanowisko Piotra Regulskiego. Dzień wcześniej odwołany został pełniący obowiązki prezesa Paweł Poneta, który zostaje w radzie nadzorczej EMP.

- Członkiem zarządu ds. finansowych pozostał Sławomir Bekier – poinformowała EMP w komunikacie.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół