Duże zmiany na Lotnisku Chopina. Okęcie z nowym prezesem i inwestycjami

Znaczne zmiany na warszawskim Lotnisku Chopina pozwolą na zwiększenie przepustowości tego portu.

Aktualizacja: 07.03.2024 07:48 Publikacja: 07.03.2024 03:00

Duże zmiany na Lotnisku Chopina. Okęcie z nowym prezesem i inwestycjami

Foto: Bloomberg

Za tydzień Porty Lotnicze (PPL) powinny już mieć nowego prezesa po tym, jak 29 lutego odwołany został Stanisław Wojtera. Razem z nim z zarządu odszedł Witold Janiszewski, szef biura prawnego, który pozostał w spółce na innym stanowisku. Na razie p.o. prezesa jest członek Rady Nadzorczej PPL, Łukasz Chaberski. Jednocześnie spółka rozpisała konkurs i chętni mogą składać dokumenty do 11 marca.

Z kolei na październik zaplanowano największe natężenie prac związanych z przebudową portu. Wybrano czas po letnim szczycie odpraw pasażerskich. Prowadzenie ich latem spotęgowałyby jeszcze korki, które w nadchodzącym sezonie są nieuniknione.

Laptopy i płyny w bagażu podręcznym

Na warszawskim lotnisku już trwa przebudowa jednej z płyt postojowych, wykonawcą jest firma Max Bogl. Jednocześnie modernizowane jest oświetlenie. Koszt wykonania tych prac to 41,6 mln złotych. Kolejna inwestycja, to nowa płyta postojowa, na której zmieści się sześć samolotów kodu C (czyli B737 lub A320), bądź cztery maszyny kodu C i jedna kodu E (dreamliner, B777 czy Airbus 330). Planowane ogłoszenie przetargu na tę inwestycję to drugi kwartał 2023 r.

Kolejne inwestycje planowane są po zakończeniu letniego szczytu przewozowego. Przygotowywane są dokumenty do przetargów na zakup nowych urządzeń prześwietlających bagaż podręczny w strefie odlotów.

Czytaj więcej

Michael O'Leary, prezes Ryanaira: Możemy zmienić zdanie w sprawie Modlina i Radomia

To będzie wielka ulga dla pasażerów, którzy nie będą musieli wyjmować z bagażu podręcznego sprzętu elektronicznego, oraz płynów. Takie urządzenia są w tej chwili testowane na lotnisku w Monachium i doskonale się sprawdzają, bo znacznie przyspiesza to przepustowość punktów kontroli bezpieczeństwa. W Warszawie ta modernizacja zostanie przeprowadzona jednocześnie z przebudową strefy kontroli bezpieczeństwa.

Hybrydowe stanowiska na Lotnisku Chopina

Kolejny przetarg, który jest w trakcie przygotowania, to montaż nowych urządzeń do samodzielnej odprawy przy bramkach 27–41 na poziomie odlotów. Prace ruszą tam po szczycie sezonu letniego, tj. od października. Teraz finalizowana jest dokumentacja przetargowa na projekt oraz dostosowanie infrastruktury do montażu bramek. Bramki będą dostarczone przez SITA, jednego z największych na świecie dostawców wyposażenia lotnisk.

Czytaj więcej

LOT i polskie lotniska wsparte przez Ukraińców

Przebudowany zostanie również punkt kontroli dokumentów. Planowane są trzy dodatkowe przejścia oraz śluza dla zaopatrzenia. W części terminalowej uruchomione zostaną stanowiska, gdzie pasażer samodzielnie nada bagaż rejestrowany. Będą to stanowiska hybrydowe, gdzie będzie można odprawić się samemu lub tradycyjnie.

Trwa również przetarg na generalny remont Parkingu P1, obecnie część miejsc parkingowych jest wyłączonych z użytkowania. Wyniki przetargu mają zostać ogłoszone jeszcze w marcu.

Kto na prezesa PPL?

Wymagania nie wydają się się szczególnie wyśrubowane. Kandydat musi między innymi mieć wyższe wykształcenie, posługiwać się językiem angielskim, przepracować dziesięć lat na etacie, ale może to być również działalność gospodarcza wykonywana na własny rachunek. Przynajmniej pięć lat powinien zajmować w swojej karierze stanowisko kierownicze. Musi też być zdrowy i nie może być karany, w pełni korzystać z praw publicznych i złożyć oświadczenie lustracyjne, oczywiście jeśli urodził się przed rokiem 1972. Na dalszym miejscu w wymaganiach znajduje się wiedza o działalności PPL oraz branży lotniczej i wdrażaniu strategii, zarządzania i kierowania złożonymi projektami i organizacjami.

Czytaj więcej

List otwarty o CPK. Polscy eksperci sprowadzają projekt z nieba na ziemię

Kandydat powinien także wiedzieć, jak zarządzać zespołami pracowników, oraz znać zasady funkcjonowania spółek handlowych, ze szczególnym uwzględnieniem spółek z udziałem Skarbu Państwa. Musi także wyrazić zgodę poddania się „standardowemu sprawdzeniu przeszłości”. A co najważniejsze, nie może być politykiem, bądź osobą w jakikolwiek z polityką związaną.

Na giełdzie nazwisk potencjalnych kandydatów w tych konkursach najczęściej pojawiają się dwa nazwiska: prezesem miałby zostać Andrzej Ilkowa, który już pracował w PPL, między innymi w latach 2011–2014 nadzorował rozbudowę tego portu, a obecnie jest wiceprzewodniczącym rady nadzorczej CPK, oraz Marcin Danił z rady nadzorczej modlińskiego lotniska.

Za tydzień Porty Lotnicze (PPL) powinny już mieć nowego prezesa po tym, jak 29 lutego odwołany został Stanisław Wojtera. Razem z nim z zarządu odszedł Witold Janiszewski, szef biura prawnego, który pozostał w spółce na innym stanowisku. Na razie p.o. prezesa jest członek Rady Nadzorczej PPL, Łukasz Chaberski. Jednocześnie spółka rozpisała konkurs i chętni mogą składać dokumenty do 11 marca.

Z kolei na październik zaplanowano największe natężenie prac związanych z przebudową portu. Wybrano czas po letnim szczycie odpraw pasażerskich. Prowadzenie ich latem spotęgowałyby jeszcze korki, które w nadchodzącym sezonie są nieuniknione.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej