Brak jasnych informacji co do losów Centralnego Portu Komunikacyjnego na wtorkowym posiedzeniu Rady Gabinetowej, a zwłaszcza wcześniejsze nieprecyzyjne, nawet sprzeczne wypowiedzi przedstawicieli rządzącej koalicji znów nakręcają emocje na terenach planowanej inwestycji. Nie tylko na części lotniskowej, ale również tam, gdzie mają przebiegać linie kolei dużych prędkości, tzw. szprychy. W województwie śląskim właśnie przygotowywany jest protest społeczny.
Podzieleni torami które zawiozą pasażerów do CPK
Akcję II Śląski Protest zaplanowano na sobotę 24 lutego. Protestować będą mieszkańcy Mikołowa i okolicznych miast, na których funkcjonowaniu odbije się zaplanowane przedsięwzięcie. Zwłaszcza na 800-letnim Mikołowie, który szprycha CPK – linia 170 mająca łączyć Katowice z Ostrawą w Czechach – praktycznie przetnie na pół. Szybkie pociągi miałyby przejeżdżać trasą od Katowic Piotrowic, przez Mikołów, Łaziska Górne, Orzesze, Czerwionkę Leszczyny, Bełk, Palowice, Szczejkowice, Żory, Rowień, Świerklany, Mszanę i Godów do granicy państwa na rzece Olzie. – Chcemy zwrócić uwagę parlamentarzystów, rządu i samorządów na kwestie związane z przeskalowanym, szkodliwym gospodarczo i społecznie projektem realizacji inwestycji – informują organizatorzy protestu.
Czytaj więcej
Trzeba poznać prawdziwy stan wydatków CPK. Spółka informowała o odkupionych gruntach, ale wartość transakcji trzyma w tajemnicy, choć wydaje pieniądze publiczne.
Linia Katowice–Ostrawa jest projektem dofinansowywanym z funduszy unijnych, a stanowiąc element transeuropejskiego korytarza TEN-T jest uznawana za jeden z priorytetów inwestycyjnych UE. Wybrany wariant przewiduje budowę nowych stacji m.in. w Żorach i Mszanie. Ponadto zakłada możliwość powstania terminala intermodalnego w Wodzisławiu Śląskim, dodatkowy odcinek łączący Wodzisław Śląski i centrum Jastrzębia-Zdroju oraz nowe odcinki umożliwiające szybkie połączenia m.in. Rybnika i Żor z Katowicami i resztą kraju.
Spółka CPK koordynuje przygotowania do budowy m.in. z zarządcą infrastruktury kolejowej po czeskiej stronie granicy – przedsiębiorstwem Správa železnic. Według informacji CPK inwestycja jest na etapie zaawansowanego projektowania.