Dwa gigantyczne kontrakty Airbusa

Grupa z Tuluzy zawarła dwa duże kontrakty na dostawy samolotów: 220 o wartości 42,7 mld dolarów, a z opcją 345 maszyn dla Turkish Airlines i 100 dla firmy leasingowej Avolon.

Publikacja: 17.12.2023 15:52

Dwa gigantyczne kontrakty Airbusa

Foto: Bloomberg

Turecki przewoźnik zamówił 150 samolotów wąskokadłubowych A321 do obsługi transportu regionalnego i do Europy, z opcją zamówienia dalszych 100 sztuk, ponadto 70 szerokokadłubowych A350 z opcją dokupienia 25. W pakiecie znalazło się też pięć maszyn towarowych A350F.

Plan rozwoju Turkisha do 2033 r. przewiduje, że w transporcie dalekiego zasięgu najważniejszym samolotem będzie A350-900, przewoźnik zamówił teraz 50 sztuk, które dołączą do 14 sztuk zamówionych w III kwartale. Mimo problemów z silnikami Rolls-Royce, na które zwróciła uwagę linia Emirates, Turcy kupili też 15 A350-1000. Przy okazji zawarli z brytyjskim producentem umowę na serwisowanie silników i kupna nowych na miejsce tych, które trzeba będzie wymienić.

Dwa dni wcześniej irlandzka firma leasingowa Avolon zamówiła dodatkowe 100 sztuk A321neo o wartości prawie 13 mld dolarów w cenach katalogowych. Przy okazji ogłosiła o zamówieniu 40 B737-8 za 4,8 mld dolarów i chęć kupienia 40 B737 MAX.

Czytaj więcej

Airbus 380 po raz pierwszy poleciał na zrównoważonym paliwie lotniczym

Francuskie media zwróciły uwagę na zamówienie przez Cathay Pacific z Hongkongu sześciu samolotów towarowych A350F o wartości ponad 2 mld dolarów. To są samoloty A350-1000, które według cennika z 2018 r. kosztują po 366 mln dolarów. Cathay jest jednym z największych na świecie przewoźników cargo, obok Emirates i Qatar Airways. jego flota liczy 20 towarowych B747. Zamówienie airbusów oznacza zmianę dostawcy.

Ostatnie duże kontrakty pozwolą Airbusowi pobić dotychczasowy rekord zamówień netto 1503 sztuk z 2013 r. Dotąd miał 1395 sztuk. Od początku roku grupa z Tuluzy przekazała klientom 623 samoloty. Do wykonania rocznego planu 720 sztuk zostało 97. Jest to możliwe do osiągnięcia, bo rok temu w grudniu wydano 98 samolotów, 93 w grudniu 2021 i 89 w grudniu 2020, w warunkach pandemii — przypomniała AFP.

Turecki przewoźnik zamówił 150 samolotów wąskokadłubowych A321 do obsługi transportu regionalnego i do Europy, z opcją zamówienia dalszych 100 sztuk, ponadto 70 szerokokadłubowych A350 z opcją dokupienia 25. W pakiecie znalazło się też pięć maszyn towarowych A350F.

Plan rozwoju Turkisha do 2033 r. przewiduje, że w transporcie dalekiego zasięgu najważniejszym samolotem będzie A350-900, przewoźnik zamówił teraz 50 sztuk, które dołączą do 14 sztuk zamówionych w III kwartale. Mimo problemów z silnikami Rolls-Royce, na które zwróciła uwagę linia Emirates, Turcy kupili też 15 A350-1000. Przy okazji zawarli z brytyjskim producentem umowę na serwisowanie silników i kupna nowych na miejsce tych, które trzeba będzie wymienić.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
LOT wraca do zakupów. Polski przewoźnik na krótkiej liście miliardera
Transport
Maciej Lasek: Budowa CPK oznacza koniec Lotniska Chopina na Okęciu
Transport
Kubańskie linie lotnicze uziemione. Argentyńskie firmy odmówiły dostaw paliwa
Transport
Dobry kwartał Airbusa i kolejne problemy Boeinga
Transport
Koniec handryczenia się z liniami lotniczymi. Odszkodowania szybko i online
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?