Ranking troski o pasażerów AirHelp: LOT na podium

Polskie Linie Lotnicze LOT awansowały do pierwszej trójki linii najlepszych na świecie. Zajęły trzecie miejsce w światowym rankingu AirHelp Score 2023. Liderem pozostały katarskie Qatar Airways, na drugim miejscu znalazły się niskokosztowe Eurowings.

Publikacja: 04.12.2023 13:27

Polskie Linie Lotnicze LOT awansowały do pierwszej trójki linii najlepszych na świecie

Polskie Linie Lotnicze LOT awansowały do pierwszej trójki linii najlepszych na świecie

Foto: Bloomberg

W rankingu, w który oceniano dbałość o pasażerów, punktualność i czas rozpatrywania ich wniosków o odszkodowanie w przypadku opóźnionych i odwołanych rejsów, w pierwszej 15. nie ma ani jednego wiodącego europejskiego przewoźnika, czyli Lufthansy (57. miejsce), British Airways (przedostatnie, 82. miejsce), Air France (25.) czy KLM (16.).

Zaskoczenie, ale zasłużenie

Z kolei na rynku polskim LOT został uznany za najlepszą linię lotniczą, przed KLM i Wizz Airem. 

LOT uzyskał bardzo dobre noty cząstkowe w trzech kategoriach, które były brane pod uwagę do łącznej oceny w AirHelp Score, czyli: punktualności, opinii pasażerów oraz sprawności w obsłudze wniosków o odszkodowanie. Wysokie miejsce LOT-u dla wielu pasażerów korzystających z jego usług może być zaskoczeniem. Bo przywykliśmy do narzekań na narodowego przewoźnika. Ale z drugiej strony wiadomo, że w tym roku, w najtrudniejszych dla transportu pasażerskiego miesiącach letnich, to właśnie LOT okazał się najpunktualniejszą linią w Europie. W klasie ekonomicznej poprawiła się obsługa na pokładzie. Samoloty są czyste. LOT jest jednym z niewielu europejskich przewoźników oferujących bezpłatne przekąski i napoje.

Czytaj więcej

Lotniska i linie lotnicze kłócą się o przyczyny drożyzny, pasażerowie płacą krocie

Klasa biznes pozostawia jednak jeszcze wiele do życzenia, ale jest porównywalna z ofertą np. Lufthansy czy KLM. Ale niekoniecznie w porównaniu z Air France, które często na połączeniach do Polski podstawiają samoloty niskokosztowego HOP! i jakość serwisu jest tam zdecydowanie na niskokosztowym poziomie.

Najlepsze warunki europejskich rejsów z linii obecnych na polskim rynku oferują niezmiennie Turkish Airlines, ale w rankingu AirHelp znalazły się dopiero na 53. pozycji, tuż za Ryanairem.

Liderem przewozów na polskim rynku jest Ryanair z udziałem 29,62 proc., LOT zajmuje drugie miejsce - 27,91 proc., na trzecim jest niezmiennie Wizz Air z udziałem 20,69 proc.

Polskie lotniska w pierwszej połowie 

Światową stawkę prawie 200 ocenianych najlepszych lotnisk świata otwiera - Muscat International Airport w stolicy Omanu. Poprzedni zwycięzca – lotnisko Tokio-Haneda – spadło na 14. pozycję. W pierwszej dziesiątce, zdominowanej przez lotniska Japonii i Brazylii (gdzie zazwyczaj panuje totalny chaos), nie znalazł się ani jeden europejski port lotniczy.

Najlepszy wynik pośród europejskich lotnisk uzyskało hiszpańskie Bilbao Airport, które uplasowało się na 21. pozycji (rok wcześniej ulokowało się na 24.).

Czytaj więcej

LOT leci po najwyższy zysk w historii. Pomogło wyjątkowo dobre lato

Najlepszym polskim lotniskiem, podobnie jak rok wcześniej, został Port Lotniczy Gdańsk - zajął ósme miejsce. Na 52. miejscu uplasowały się warszawskie Lotnisko Chopina, tuż za nim Kraków-Balice. Na czwartym i piątym miejscu w Polsce uplasowały się lotniska nienotowane w poprzedniej edycji rankingu – to odpowiednio: Wrocław (62. w zestawieniu globalnym) i Katowice (86. lokata). W tym przyypadku pasażerowie oceniali punktualność, jakość, oraz sklepy i restauracje.

Szeroki zasięg badania

Światowy ranking najlepszych linii lotniczych i lotnisk – AirHelp Score publikowany jest od 2015 roku przez AirHelp, kancelarię prawną wyspecjalizowaną w odzyskiwaniu odszkodowań lotniczych. W tym roku w przygotowaniu rankingu kancelaria wzięła pod uwagę opinie ponad 5,3 tys. pasażerów, 83 linie lotnicze, i prawie 200 lotnisk z całego świata. Przełożyło się to na 15,3 tys. ocen ratingowych (dla porównania: w 2022 roku uwzględniono opinie 3 068 pasażerów z 32 krajów, co dało ok. 9300 ocen ratingowych). Ranking powstał na podstawie danych ruchu lotniczego z całego świata za okres od 1 stycznia do 31 października br. oraz opinii pasażerów o liniach i portach lotniczych, z których usług korzystali.

W rankingu, w który oceniano dbałość o pasażerów, punktualność i czas rozpatrywania ich wniosków o odszkodowanie w przypadku opóźnionych i odwołanych rejsów, w pierwszej 15. nie ma ani jednego wiodącego europejskiego przewoźnika, czyli Lufthansy (57. miejsce), British Airways (przedostatnie, 82. miejsce), Air France (25.) czy KLM (16.).

Zaskoczenie, ale zasłużenie

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tor wodny z i do portu w Baltimore odblokowany
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd