W pierwszych trzech kwartałach 2020 r. producent z Bolechowa pod Poznaniem, należący od dwóch lat do hiszpańskiego CAF, sprzedał we Francji, Hiszpanii, Niemczech, Polsce i we Włoszech łącznie 242 autobusy Urbino Electric. Na rynku włoskim udziały Solarisa w nowo dostarczonych e-busach sięgnęły 83 proc., w Niemczech – 43 proc. W Polsce Solaris całkowicie zdominował rynek z tegorocznym udziałem na poziomie 96 proc.
Ale rośnie także znaczenie innych fabryk, w tym wrocławskich zakładów Volvo Buses. Autobusy całkowicie elektryczne produkowane są tam od 2017 r. – Wrocław jest w tej chwili europejskim centrum kompetencyjnym Volvo i naszą jedyną fabryką w Europie. Autobusy Volvo są tu nie tylko w całości produkowane, ale też projektowane przez kilkuset polskich inżynierów – mówi Marek Gawroński, wiceprezes Volvo Polska ds. relacji z sektorem publicznym.
W ostatnich kilkunastu miesiącach firma otrzymała zamówienia z ponad 50 europejskich miast. Volvo oferuje także usługi w zakresie planowania tras, doboru pojazdów czy infrastruktury do ładowania, serwisowania i finansowania autobusów w postaci różnych pakietów kompletnych rozwiązań. – Widzimy rosnące zapotrzebowanie na tego typu usługi – przyznaje Hakan Agnevall, prezes Volvo Buses.
W październiku ruszyła produkcja elektrobusów w fabryce MAN Bus w Starachowicach. Obecnie montowany jest tam pojedynczy autobus Lion's City E o długości 12 metrów. Rozpoczęcie produkcji seryjnej autobusu wersji przegubowej planowane jest w pierwszym półroczu 2021 r. Elektrobusy buduje także Scania w Słupsku. Do szwedzkiego Östersund ma dostarczyć dziesięć autobusów Citywide LF Electric. W przyszłym roku produkcję elektrycznych autobusów planuje rozpocząć spółka przejęta od Rafako przez Agencję Rozwoju Przemysłu.
Szybko rośnie nie tylko produkcja, ale także liczba elektrobusów w polskich miastach. Polska – obok Niemiec i Holandii – należy do największych europejskich rynków elektrycznych autobusów. Jest to efekt wykorzystania unijnego dofinansowania w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych, programu „Polska wschodnia" i programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko".