Hiszpanie chcą więcej pieniędzy za budowę ekspresówki pod Warszawą

Może już ruszać budowa ostatniego odcinka drogi ekspresowej pomiędzy Płońskiem a Czosnowem. Wlot S7 od północy do Warszawy będzie dopiero projektowany.

Publikacja: 02.05.2023 17:20

Hiszpanie chcą więcej pieniędzy za budowę ekspresówki pod Warszawą

Foto: Adobe Stock

We wtorek wojewoda mazowiecki wydał tzw. decyzję o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej (ZRID) dotyczącą 13-kilometrowego fragmentu trasy pomiędzy Siedlinem a Załuskami. W miejscu obecnej dwujezdniowej DK7 powstanie także dwujezdniowa, ale z trzema psami ruchu, ekspresowa trasa S7. Wybudowane zostaną dwa węzły drogowe - Poczernin i Przyborowice, ponadto drogi serwisowe i urządzenia ochrony środowiska. Wartość kontraktu to prawie 693 mln zł. Według podpisanej umowy zakończenie prac powinno nastąpić wiosną 2025 r., ale wykonawca – należąca do Hiszpanów spółka Aldesa Construcciones Polska domaga się więcej czasu i dodatkowych pieniędzy.

Na sąsiednich odcinkach już trwają roboty. Pomiędzy Modlinem a Czosnowem prace w terenie rozpoczęły się na początku września 2022 r. Z kolei dla odcinka Załuski - Modlin decyzja ZRID zapadła pod koniec grudnia 2022 r. co pozwoliło udostępnić plac budowy.

Czytaj więcej

Efekt lotniska? Kluczowa wylotówka z Warszawy wreszcie w pełni przejezdna

Zaczyna także przybywać już gotowych odcinków. W ostatnim tygodniu kwietnia do ruchu została włączona 13-kilometrowa obwodnica Praszki w województwie opolskim oraz 17-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lesznowolą a Tarczynem. Także w kwietniu definitywnie zakończyła się budowa ostatniego odcinka autostrady A1 pomiędzy Kamieńskiem a Piotrkowem Trybunalskim, na którym zdjęto ograniczenia prędkości.

Kolejne otwarcie nowego fragmentu szybkich dróg spodziewane jest jeszcze przed wakacjami: chodzi o ponad 7-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S61 Łomża Zachód - Łomża Południe. Natomiast w okresie wakacyjnym do ruchu ma być włączona obwodnica Tomaszowa Lubelskiego w ciągu ekspresówki S17 (5,4 km), blisko 25-kilometrowa obwodnica Olesna w ciągu S11, a także ostatni 14,5-kilometrowy fragment obwodnicy Łodzi w ciągu S14 od węzła Aleksandrowa Łódzki do DK91 oraz blisko 23 kilometry trasy S61 od węzła Ełk Południe do węzła Wysokie.

W trzecim kwartale mocno wydłuży się trasa S11: otwarte zostaną trzy fragmenty od Koszalina do Bobolic. Ich łączna długość to 48 km. W ostatnich trzech miesiącach roku zakończy się przebudowa autostrady A18 prowadzącej od Wrocławia w kierunku granicy z Niemcami, a następnie Berlina. Trzy włączane do ruchu odcinki, wykonane w technologii betonowej, będą liczyć 50 km.

Czytaj więcej

Trasa S7 otwarta. Szybszy wyjadz z Warszawy w kierunku Krakowa

Cały obecny rok przyniesie znacznie mniej otwarć nowych dróg niż poprzednie lata. Od stycznia do końca grudnia przybędzie niespełna 260 km. Tymczasem w 2022 r. oddano 345 km, a w 2021 r. 425 km.

Więcej będzie za to przetargów. Łaczna długość odcinków, jakie zostaną ogłoszone w tym roku postepowania, to 565 km. Są warte 28,6 mld zł. – Mamy zapewnione finansowanie na ich realizację – twierdzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. 480 km obejmą przetargi na drogi z rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. To odcinki dróg ekspresowych S7, S8, S10, S11, S12, S19, S74 oraz DK13, DK25 i DK78. W sumie 15 odcinków. Natomiast 85 km to zaplanowane przetargi na obwodnice: Białobrzegów, Głogowa, Srocka, Kołbaskowa, Stargardu, Rusinowa, Szwecji, Wałcza, Sanoka (II etap), Krosna Odrzańskiego, Kroczyc oraz Pradeł.

W porównaniu rok do roku to znacznie więcej: w 2022 r. ogłoszono bowiem postępowania na 20 odcinków o łącznej długości 227 km.

Od stycznia bieżącego roku otwarto oferty w 5 przetargach: trzy z nich dotyczyły rozbudowy DK65, a dwa to realizacja trasy S11 Bobolice-Szczecinek i S19 Lutcza-Domaradz.

We wtorek wojewoda mazowiecki wydał tzw. decyzję o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej (ZRID) dotyczącą 13-kilometrowego fragmentu trasy pomiędzy Siedlinem a Załuskami. W miejscu obecnej dwujezdniowej DK7 powstanie także dwujezdniowa, ale z trzema psami ruchu, ekspresowa trasa S7. Wybudowane zostaną dwa węzły drogowe - Poczernin i Przyborowice, ponadto drogi serwisowe i urządzenia ochrony środowiska. Wartość kontraktu to prawie 693 mln zł. Według podpisanej umowy zakończenie prac powinno nastąpić wiosną 2025 r., ale wykonawca – należąca do Hiszpanów spółka Aldesa Construcciones Polska domaga się więcej czasu i dodatkowych pieniędzy.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej