Prezes Boeinga nie zasłużył na premię

Prezes Boeinga David Calhoun nie otrzyma premii motywacyjnej 7 mln euro, bo koncernowi nie uda się wprowadzić do końca 2023 r. na rynek samolotu B777X, jak obiecywał.

Publikacja: 05.03.2023 15:32

Prezes Boeinga nie zasłużył na premię

Foto: Bloomberg

Komisja ds. dodatkowych wynagrodzeń w Boeinga uznała w sierpniu, że ta premia nie będzie należeć się, bo stało się oczywiste, iż prezes Calhoun nie dotrzyma celu, jakim było wprowadzenie na rynek nowego samolotu. Taka informacja pojawiła się w ostatni piąstek 3 lutego, jest przeznaczona dla udziałowców koncernu, którzy zbiorą się na walnym zgromadzeniu 18 kwietnia — pisze Reuter.

Calhoun zainkasował 7 mln dolarów wynagrodzenia za ubiegły rok, nieco mniej od 7,4 mln z 2021 r. Jego łączne apanaże wraz z długoterminowymi zachętami, które nie postały jeszcze zatwierdzone, wyniosły w 2022 r. 22,5 mln dolarów. Byłaby to podwyżka wobec 21 mln z 2021 r.

W ubiegłym roku Boeing potwierdził, że pierwsza dostawa B777X przesunęła się na 2025 r. na skutek przekroczenia terminu jego certyfikacji. Samolot znany też pod nazwą B777-9 jest większą wersją „Benka trzy siekiery” (B777), a prace nad nim trwają od 2013 r. Rada dyrektorów koncernu uznała, że Calhoun „zasadniczo osiągnął albo jest w trakcie zasadniczego osiągnięcia” większości celów kwalifikujących do premii motywacyjnej. Jednym z nich był powrót B737 MAX do pracy w 2020 r. Rada pochwaliła działania prezesa, jej zdaniem podjął kilka decyzji o programie B777 w długoterminowym interesie firmy, ale zostały podjęte kosztem dotrzymania ostatecznego celu.

Koncern podał, że program B777X jest przyczyną braku tej premii dla Calhouna, bo inne kamienie milowe w zakresie motywacji zostały spełnione, np. planowany w kwietniu pierwszy start pojazdu kosmicznego Starliner do transportu załóg do międzynarodowej stacji kosmicznej ISS.

Pierwszy szef Boeinga w Europie

Boeing mianował szefową paryskiej firmy usług komunalnych (woda, utylizacja odpadów) Suez, Sabrinę Soussan członkinią rady dyrektorów koncernu. To pierwsza osoba z kierownictwa mieszkająca w Europie. Udziałowcy Boeinga zatwierdzą jej kandydaturę 18 kwietnia an WZA. Po zatwierdzeniu Soussan z paszportami niemieckim i francuskim będzie zasiadać w komisjach finansowej i ds. audytów rady dyrektorów.

IndiGo rozmawia o kupnie samolotów

Tani przewoźnik z Indii IndiGo prowadzi rozmowy z Boeingim i z Airbusem (obecnym dostawcą samolotów), o zamówieniu ponad 500 samolotów pasażerskich. Jest zainteresowany maszynami wąskokadłubowym B737 MAX i rodziną A320neo, ostatnio mówi się, że chciałby kupić też dreamlinery i unowocześnione A330neo. IndiGo kontroluje 55 proc. indyjskiego rynku przewozów lotniczych.

Komisja ds. dodatkowych wynagrodzeń w Boeinga uznała w sierpniu, że ta premia nie będzie należeć się, bo stało się oczywiste, iż prezes Calhoun nie dotrzyma celu, jakim było wprowadzenie na rynek nowego samolotu. Taka informacja pojawiła się w ostatni piąstek 3 lutego, jest przeznaczona dla udziałowców koncernu, którzy zbiorą się na walnym zgromadzeniu 18 kwietnia — pisze Reuter.

Calhoun zainkasował 7 mln dolarów wynagrodzenia za ubiegły rok, nieco mniej od 7,4 mln z 2021 r. Jego łączne apanaże wraz z długoterminowymi zachętami, które nie postały jeszcze zatwierdzone, wyniosły w 2022 r. 22,5 mln dolarów. Byłaby to podwyżka wobec 21 mln z 2021 r.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił