Nowe szlaki drogowe i kolejowe ożywią gospodarkę

Polska infrastruktura drogowa i kolejowa w miarę postępującej modernizacji stają się ważnym elementem europejskich korytarzy transportowych.

Publikacja: 17.05.2016 22:00

Nowe szlaki drogowe i kolejowe ożywią gospodarkę

Foto: Fotorzepa/Marta Bogacz

Jedną z nowych międzynarodowych inicjatyw są plany utworzenia nowego szlaku przez Polskę, czyli korytarza towarowego nr 11. Miałby umożliwić połączenie ośrodków przemysłowo-handlowych Polski, Słowacji, Węgier i Słowenii wspólną ofertą związaną z organizacją ruchu dla międzynarodowych pociągów towarowych. W marcu ministerstwa transportu tych krajów skierowały w tej sprawie list intencyjny do Komisji Europejskiej.

– Utworzenie nowego korytarza to szansa na stworzenie nowej jakości przewozów towarowych. Korytarz „bursztynowy" zacieśni współpracę i usprawni kolejowy transport w Europie – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych. PLK pół roku temu były organizatorem spotkania w sprawie korytarza towarowego nr 5 Morze Bałtyckie–Adriatyk.

Kluczowe znaczenie będzie mieć linia kolejowa E75 Rail Baltica. Jej modernizacja jest wpisana na listę strategicznych inwestycji transportowych Unii Europejskiej, które łączą Europę oraz kraje nadbałtyckie i Finlandię. Jest ona ważna politycznie i strategicznie, ponieważ będzie stanowić jedyne połączenie kolejowe krajów bałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.

Równie istotna jest rozbudowa połączeń drogowych. W marcu podpisano w Warszawie porozumienie z udziałem Polski, Węgier, Litwy, Rumunii, Słowacji, Turcji i Ukrainy w sprawie budowy trasy Via Carpatia. Ma ona integrować drogowe systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji. Według Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa trasa ożywi gospodarczo wschodnie województwa i pozwoli na zwiększenie wymiany gospodarczej z południem Europy.

Na terenie Polski w skład szlaku Via Carpatia wchodzą odcinki dróg: S61, DK8, S 19 łączące Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów i Barwinek.

– Ta inicjatywa wpisuje się w proces postępującej spójności gospodarczej i terytorialnej Unii Europejskiej – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Jedną z nowych międzynarodowych inicjatyw są plany utworzenia nowego szlaku przez Polskę, czyli korytarza towarowego nr 11. Miałby umożliwić połączenie ośrodków przemysłowo-handlowych Polski, Słowacji, Węgier i Słowenii wspólną ofertą związaną z organizacją ruchu dla międzynarodowych pociągów towarowych. W marcu ministerstwa transportu tych krajów skierowały w tej sprawie list intencyjny do Komisji Europejskiej.

– Utworzenie nowego korytarza to szansa na stworzenie nowej jakości przewozów towarowych. Korytarz „bursztynowy" zacieśni współpracę i usprawni kolejowy transport w Europie – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych. PLK pół roku temu były organizatorem spotkania w sprawie korytarza towarowego nr 5 Morze Bałtyckie–Adriatyk.

Transport
Pakistan zamknął przestrzeń powietrzną dla Indii. Dłuższe loty z Europy do Azji
Transport
Donald Trump stracił cierpliwość do Boeinga. Kupi dla siebie używany samolot
Transport
Ryanair gotowy zrezygnować z 330 boeingów. To efekt ceł Trumpa
Transport
Rosjanie chcą skopiować model Airbusa. Przekonali już Białoruś
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne