Jedną z nowych międzynarodowych inicjatyw są plany utworzenia nowego szlaku przez Polskę, czyli korytarza towarowego nr 11. Miałby umożliwić połączenie ośrodków przemysłowo-handlowych Polski, Słowacji, Węgier i Słowenii wspólną ofertą związaną z organizacją ruchu dla międzynarodowych pociągów towarowych. W marcu ministerstwa transportu tych krajów skierowały w tej sprawie list intencyjny do Komisji Europejskiej.
– Utworzenie nowego korytarza to szansa na stworzenie nowej jakości przewozów towarowych. Korytarz „bursztynowy" zacieśni współpracę i usprawni kolejowy transport w Europie – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych. PLK pół roku temu były organizatorem spotkania w sprawie korytarza towarowego nr 5 Morze Bałtyckie–Adriatyk.
Kluczowe znaczenie będzie mieć linia kolejowa E75 Rail Baltica. Jej modernizacja jest wpisana na listę strategicznych inwestycji transportowych Unii Europejskiej, które łączą Europę oraz kraje nadbałtyckie i Finlandię. Jest ona ważna politycznie i strategicznie, ponieważ będzie stanowić jedyne połączenie kolejowe krajów bałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.
Równie istotna jest rozbudowa połączeń drogowych. W marcu podpisano w Warszawie porozumienie z udziałem Polski, Węgier, Litwy, Rumunii, Słowacji, Turcji i Ukrainy w sprawie budowy trasy Via Carpatia. Ma ona integrować drogowe systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji. Według Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa trasa ożywi gospodarczo wschodnie województwa i pozwoli na zwiększenie wymiany gospodarczej z południem Europy.
Na terenie Polski w skład szlaku Via Carpatia wchodzą odcinki dróg: S61, DK8, S 19 łączące Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów i Barwinek.