CMK nie tylko zapewnia ekspresowe połączenia Warszawy z Małopolską oraz Górnym i Dolnym Śląskiem, ale także jest ważna w ruchu regionalnym dla mieszkańców województw: świętokrzyskiego, łódzkiego i mazowieckiego.
Podpisana w tym tygodniu umowa z wykonawcą inwestycji – Pomorskim Przedsiębiorstwem Mechaniczno-Torowym, obejmuje wymianę torów na 43 kilometrowym odcinku między Psarami a Zawierciem. Zakres robót dotyczy także m.in. regulacji sieci trakcyjnej, uzupełniania podbicia torów oraz wymiany elementów mocowania szyn. Prace mają się zacząć w drugim kwartale obecnego roku. Ruch pociągów na CMK zostanie utrzymany.
Przedsięwzięcie realizowane będzie w ramach większego projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 4 - Centralna Magistrala Kolejowa etap II”. Do tej pory PLK zmodernizowały na CMK 73 obiekty - mosty, przepusty i wiadukty oraz przejścia pod torami. Ponadto 5 przejazdów drogowo-kolejowych zastąpiono bezkolizyjnymi skrzyżowaniami. Przebudowane zostały stacje m.in. w Olszamowicach, Włoszczowie Północ, Idzikowicach i Opocznie.
Na trasie wdrażany jest Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym ERTMS/ETCS. Po wykonaniu wszystkich prac i uruchomieniu systemu na całej linii CMK będzie możliwy przejazd z prędkością do 250 km/h.
PLK planują podniesienie prędkości także na innych liniach kolejowych. Już realizowane inwestycje pozwolą na zwiększenie prędkości do 200 km/h na trasie Warszawa – Białystok – Ełk – Trakiszki ( Rail Baltica) oraz powyżej 200 km/h na odcinku Ełk – Trakiszki. Pociągi na linii Warszawa – Lublin, które obecnie jeżdżą z prędkością do 120 km/h będą docelowo jeździć z prędkością do 160 km/h. Do tej samej prędkości dostosowywane są linie Poznań – Szczecin, Ełk – Korsze oraz Kędzierzyn Koźle – Opole.