Karne cło w USA na samoloty Bombardiera

Resort handlu USA obłożył cłem prawie 220 proc. samoloty Bombardiera serii C (CSeries) po skardze Boeinga, że kanadyjski producent korzysta z nienależnych subwencji

Aktualizacja: 27.09.2017 19:34 Publikacja: 27.09.2017 19:02

Karne cło w USA na samoloty Bombardiera

Foto: Bloomberg

To wstępna decyzja, która wejdzie w życie, o ile Komisja Handlu Międzynarodowego ITC przyzna rację Boeingowi w ostatecznym werdykcie spodziewanym w 2018 r.

Boeing zarzuca Bombardierowi, że sprzedał ze stratą w 2016 r. w Stanach swe samoloty dzięki kanadyjskim subwencjom. Koncern wyjaśnia, że zamówienie Delty Air Lines na 75 samolotów na 110-130 miesc otrzymał Bombardier stosując te same nieuczciwe praktyki handlowe, co w lachach 90. Airbus.

Bombardier oświadczyli, że całkowicie nie zgładza się z decyzją resortu handlu USA, uważa za absurdalną wysokość kary. Resort nie wyjaśnił, jak doszedł do wyliczenia cła 219,63 proc.

Szefowa dyplomacji Kanady, Chrystia Freeland potępiła tę decyzję " mającą najwyraźniej usunąć samoloty CSeries Bombardiera z amerykańskiego rynku". Premier prowincji Quebec, Philippe Couillard potępił atak Stanów na jego prowincję i na Kanadę. - Quebec jest atakowany i biedzie bronić się. Pozostanie zjednoczony. Wszyscy razem będziemy bronić naszych pracowników, będziemy dumni z naszej technologii - powiedział.

Akcje Bombardiera straciły w Toronto 13,7 proc. po wiadomości ze Stanów.

Samoloty CSeries kosztują od 79,5 mln dolarów, ale klienci dostają zwykle rabat ok.50 proc. Przy wejściu w życie ceł ich cena wzrosłaby ponad trzykrotnie w USA do ok.61 mln dolarów. Boeing twierdzi, że Bombardier sprzedał je Delcie po 19 mln.

Delta oświadczyła z kolei, ze żaden producent w USA nie jest zagrożony, bo ani Boeing ani nikt inny nie produkuje samolotów na 110-130 miejsc, które konkurowałyby z CS100 Bombardiera.

Moment ogłoszenia decyzji jest niefortunny, bo Kanada, USA i Meksyk renegocjują warunki traktatu wolnego handlu NAFTA. Osoba znająca tok rozumowania Ottawy twierdzi, że spór handlowy z Boeingiem jest odrębny. - To nie jest część negocjacji. Nie należy zbyt dużo doszukiwać się w tym - powiedziała.

Premier Justin Trudeau odroczyli jednak z powodu tego sporu zakup myśliwców Super Hornet Boeinga.

Niepokój w Londynie

Aby przekonać ITC Boeing musi udowodnić, że praktyki handlowe Bombardiera zaszkodziły mu, choć nie zaproponował Delcie konkurencyjnego samolotu - stwierdził b. szef ITC, Dan Pearson. Trudno mu sobie wyobrazić, w jaki sposób Boeing miałby być stratny.

Poza napięciem w stosunkach Kanady z USA ten spór handlowy może mieć reperkusje nawet w W.Brytanii, bo Bombardier jest największym pracodawcą w Irlandii Płn. Premier Theresa May wyraziła gorzkie rozczarowanie z powodu wstępnej decyzji Waszyngtonu, bo może być zagrożone 4200 miejsc pracy w Irlandii Płn., gdzie powstają skrzydła do CSeries. - Rząd będzie pracować z ta firmą nad ochroną żywotnie ważnym miejsc pracy w Irlandii Płn. - dodała.

Premier May zwróciła się wczesnej do prezydenta Donalda Trumpa, by wkroczył w ten spór i pomógł chronić zatrudnienie Bombardiera w Irlandii Płn.

Rzecznik Boeinga oświadczył, że koncern jest związany z W.Brytanią, wcześniej minister obrony, Michael Fallon ostrzegł koncern, że mógłby stracić kontrakty wojskowe z powodu sporu z Kanadą.

- Usłyszeliśmy i rozumiemy zaniepokojenie pani premier i rządu brytyjskiego o pracowników Bombardiera w Irladnii Płn. Boeing jest przywiązany do W.Brytanii i do wartości partnerstwa, które trwa do prawie 80 lat. Wszelkie zagrożenia ekonomiczne dla Bombardiera wynikają ze słabej pozycji jego produktów na rynku - oświadczył rzecznik.

To wstępna decyzja, która wejdzie w życie, o ile Komisja Handlu Międzynarodowego ITC przyzna rację Boeingowi w ostatecznym werdykcie spodziewanym w 2018 r.

Boeing zarzuca Bombardierowi, że sprzedał ze stratą w 2016 r. w Stanach swe samoloty dzięki kanadyjskim subwencjom. Koncern wyjaśnia, że zamówienie Delty Air Lines na 75 samolotów na 110-130 miesc otrzymał Bombardier stosując te same nieuczciwe praktyki handlowe, co w lachach 90. Airbus.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił