Blisko miliard złotych kolej inwestuje na Śląsku

Dwie umowy warte łącznie ponad 900 milionów złotych podpisały w poniedziałek Polskie Linie Kolejowe.

Publikacja: 02.10.2017 14:29

Blisko miliard złotych kolej inwestuje na Śląsku

Foto: Bloomberg

Zarządzająca infrastruktura spółka zainwestuje w modernizację odcinka z Trzebini do Krzeszowic na trasie Katowice-Kraków, a także odcinka pomiędzy Trzebinią a Oświęcimiem, stanowiącym fragment linii Trzebinia-Zebrzydowice. Obie inwestycje przyniosą skrócenie czasu przejazdu pociągów, zwiększenie bezpieczeństwa na torach oraz usprawnią ruch towarowy w kierunku południowej granicy.

Remont odcinka Trzebinia-Krzeszowice pochłonie 600 mln złotych. Prócz poprawy warunków podróżowania, polepszy się standard obsługi pasażerów na stacjach w Trzebini, Dulowej, Woli Filipowskiej oraz w Krzeszowicach. Perony zostaną podwyższone, lepiej oświetlone i oznakowane. Na perony przechodzić się będzie przejęciami pod torami, wyposażonymi w windy lub pochylnie. Na trasie między Trzebinią a Krzeszowicami wybudowanych zostanie takich 8 przejść, a na stacji w Krzeszowicach pojawi się nowa kładka.

Na trasie zostaną wybudowane trzy nowe wiadukty drogowe. Maja zastąpić istniejące przejazdy w Trzebini, Woli Filipowskiej oraz w Krzeszowicach. Przebudowane zostaną także 2 istniejące wiadukty w Trzebini. Trzy inne przejazdy kolejowo-drogowe zostaną zmodernizowane.

Jak podaje PLK, pomiędzy Trzebinią a Krzeszowicami zostanie przebudowanych 47 kilometrów torów i sieci trakcyjnej, a także 45 wiaduktów, mostów, przejść i przepustów. W Trzebini powstanie nowe centrum sterowania. W ramach działań zwiększających bezpieczeństwo i sprawność ruchu pociągów, do wymiany zakwalifikowano przeszło sto rozjazdów.

- Efektem prac między stolicami województwa małopolskiego i śląskiego będzie krótszy o około godzinę czas przejazdu pociągów, oczekiwany komfort obsługi podróżnych, a także wyższy poziom bezpieczeństwa – zapowiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Druga podpisana w poniedziałek umowa, na modernizację linii Trzebinia-Oświęcim na trasie do Zebrzydowic, warta jest 303 mln zł. Efektem prac ma być zwiększenie prędkości pociągów do 120 kilometrów na godzinę. Wyremontowane będą stacje i przystanki: Chrzanów, Chrzanów Śródmieście, Chełmek Fabryka i Gorzów Chrzanowski. Inwestycja obejmie wymianę toru i sieci trakcyjnej na 20 kilometrach linii. Przebudowane lub wyremontowane zostaną 33 obiekty inżynieryjne, m.in. wiadukty w Trzebini, Chrzanowie, Chełmku i Oświęcimiu.

Linia Trzebinia–Oświęcim–Czechowice Dziedzice-Zebrzydowice wykorzystywana jest w ruchu pasażerskim oraz towarowym. Szczególnie ważna jest dla transportu węgla ze śląskich kopalń do Czech i na południe Europy. W trakcie jest przetarg szacowany na 219 mln zł na odcinek Oświęcim–Czechowice Dziedzice.

Zarządzająca infrastruktura spółka zainwestuje w modernizację odcinka z Trzebini do Krzeszowic na trasie Katowice-Kraków, a także odcinka pomiędzy Trzebinią a Oświęcimiem, stanowiącym fragment linii Trzebinia-Zebrzydowice. Obie inwestycje przyniosą skrócenie czasu przejazdu pociągów, zwiększenie bezpieczeństwa na torach oraz usprawnią ruch towarowy w kierunku południowej granicy.

Remont odcinka Trzebinia-Krzeszowice pochłonie 600 mln złotych. Prócz poprawy warunków podróżowania, polepszy się standard obsługi pasażerów na stacjach w Trzebini, Dulowej, Woli Filipowskiej oraz w Krzeszowicach. Perony zostaną podwyższone, lepiej oświetlone i oznakowane. Na perony przechodzić się będzie przejęciami pod torami, wyposażonymi w windy lub pochylnie. Na trasie między Trzebinią a Krzeszowicami wybudowanych zostanie takich 8 przejść, a na stacji w Krzeszowicach pojawi się nowa kładka.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Kubańskie linie lotnicze uziemione. Argentyńskie firmy odmówiły dostaw paliwa
Transport
Dobry kwartał Airbusa i kolejne problemy Boeinga
Transport
Koniec handryczenia się z liniami lotniczymi. Odszkodowania szybko i online
Transport
Tor wodny z i do portu w Baltimore odblokowany
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato