Wymianę torów, sieci trakcyjnej i rozjazdów zaplanowano na odcinku Toszek Północ - Rudziniec Gliwicki – Sławięcice - Stare Koźle. Dzięki modernizacji szlaku, pociągi pojadą nim o 30 kilometrów na godzinę szybciej. Poprawi się także stan bezpieczeństwa. Umowę na modernizację odcinka podpisały w poniedziałek zarządzające infrastrukturą Polskie Linie Kolejowe z firmą PORR.
Zaplanowane na lata 2017-2019 prace budowlane obejmą wymianę ok. 40 kilometrów torów i sieci trakcyjnej, a także remont 9 przejazdów kolejowo – drogowych. Wymienionych zostanie 31 rozjazdów. Kontrakt obejmuje także przebudowę 5 mostów i 18 wiaduktów oraz 28 przepustów. Odnowione będą m.in. mosty nad Kanałem Gliwickim (o długości 67 m) i Kanałem Kędzierzyńskim (o długości 41 m).
- Realizacja inwestycji zapewni lepsze i sprawniejsze połączenie Rybnickiego Okręgu Węglowego z polskimi portami - mówi Grzegorz Kupczyk, burmistrz Toszka. Według Arnolda Brescha, członka zarządu PLK, dzięki podpisanej w poniedziałek umowie, na trasie Toszek Północ - Kędzierzyn Koźle pociągi towarowe zwiększą prędkość z 60 do 90 kilometrów na godzinę. - Szybciej i częściej pojadą składy m.in. z węglem – mówi Bresch.
W październiku PLK podpisały także dwie umowy warte ponad 900 mln zł na modernizację odcinka z Trzebini do Krzeszowic na trasie Katowice-Kraków, a także odcinka pomiędzy Trzebinią a Oświęcimiem, stanowiącym fragment linii Trzebinia-Zebrzydowice. Obie inwestycje przyniosą skrócenie czasu przejazdu pociągów, zwiększenie bezpieczeństwa na torach oraz usprawnią ruch towarowy w kierunku południowej granicy.
Kolej przeznaczyła już na usprawnienie połączeń towarowych na terenie Górnego Śląska ponad 2,5 mld zł. Natomiast w najbliższych latach zaplanowano w województwie śląskim inwestycje za nawet 9 mld zł. Planuje się, że w regionie modernizacją objętych zostanie ok. 600 km torów. W roku 2016 na modernizację przeszło 80 km linii przeznaczono 104,5 mln zł.