Nie jest to pierwsza umowa między Newagiem a Lotos Kolej na dostawy lokomotyw. Od początku 2014 roku w składach Lotos Kolej jeżdżą już elektryczne Dragony.
Umowa na dostawę Griffinów została podpisana dwa lata temu, w grudniu 2015 roku. Newag zobowiązał się wówczas do dostarczenia pięciu lokomotyw elektrycznych GRIFFIN ze spalinowym modułem dojazdowym. Przewidziano również opcję pozyskania przez Lotos Kolej kolejnych lokomotyw wyprodukowanych przez Newag.
Przedmiotem obecnej umowy jest dzierżawa pięciu czteroosiowych lokomotyw oraz ich utrzymanie w ciągu 7 lat z opcją wydłużenia okresu dzierżawy. Pojazdy przeznaczone dla Lotos Kolej to uniwersalne lokomotywy elektryczne, z maksymalną prędkością eksploatacyjną 160 km/h, zgodne z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności (TSI 2014).
Wyprodukowane pojazdy mogą prowadzić pociągi towarowe o masie do 3 200 ton i mają bardzo konkurencyjne koszty eksploatacji. Lotos Kolej testował wcześniej Griffiny, zanim zdecydował się na złożenie zamówienia.
8 grudnia 2017 Newag SA otrzymał bezterminowe zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji dla tych lokomotyw oraz potwierdzenie zgodności z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności. Griffiny są pierwszymi polskimi lokomotywami elektrycznymi dopuszczonymi do eksploatacji jako w pełni zgodne z TSI.