Reklama

Które linie lotnicze latały do Afganistanu

Wszystkie cywilne linie lotnicze wstrzymały połączenia z Afganistanem. Przed przejęciem władzy przez talibów ten kraj był cenionym rynkiem regionalnym. A nad jego terytorium przelatywała większość maszyn w rejsach z Europy do Azji.

Aktualizacja: 20.08.2021 17:06 Publikacja: 20.08.2021 16:52

Kam Air na lotnisku w Kabulu, 16 sierpnia 2021 r.

Kam Air na lotnisku w Kabulu, 16 sierpnia 2021 r.

Foto: AFP

W piątek, 20 sierpnia wszystkie cywilne linie lotnicze potwierdziły bezterminowe zawieszenie lotów do Afganistanu. Jako podstawę tej decyzji podają NOTAM (Notice To AirMen – wydawana na żądanie zwięzła depesza rozpowszechniana za pomocą środków telekomunikacyjnych, zawierająca informacje o ustanowieniach, stanie lub zmianach urządzeń lotniczych; służb, procedur, a także o utrudnieniach i niebezpieczeństwie, których znajomość we właściwym czasie jest istotna dla przewoźników) informujące, że przestrzeń powietrzna nad Afganistanem stała się niemożliwa do kontroli.

Przed wejściem talibów do stolicy, na kabulskie lotnisko latały Air Arabia, Air India, Emirates, Flydubai, Pakistan International Airlines i Turkish Airlines, oraz linie afgańskie – państwowa Ariana oraz prywatne Kam Air, które szczyciły się tym, że niektóre rejsy wykonywały z wyłącznie kobiecą załogą na pokładzie. Wszystkie linie łącznie w lipcu wykonały 1272 lądowania w porcie im. Hamida Karzaia. Połowę z nich wykonały powstałe w 2003 roku Kam Air, a 250 Ariana.

Przed obecnym kryzysem z Kabulu można było polecieć bezpośrednio do Ankary, Delhi, Duszanbe, Islamabadu, Kuwait City, Mediny i Taszkientu, Dubaju, Stambułu Dżeddy, Urumqui. Z zagranicznych przewoźników najbardziej aktywne były Turkish Airlines, które rejsy Stambuł – Kabul wykonywały dwa razy dziennie i Flydubai, które także dwukrotnie pokonywały trasę Kabul – Dubaj. Air India i pakistańska PIA latały do Kabulu codziennie, odpowiednio z Delhi i Islamabadu.

W lipcu połączenia z Afganistanem wstrzymał niskokosztowy indyjski przewoźnik Spice Jet.

Afganistan miał także połączenia międzynarodowe z mniejszych portów. Najwięcej z Mazar-i-Sharif (Delhi, Stambuł, Moskwa Szeremietiewo), dokąd latały Turkish Airlines i Kam Air oraz Ariana. Natomiast kirgiska Avia Traffic Company nieregularnie kursowała pomiędzy Biszkekiem i Dżalalabadem. Ariana latała jeszcze z Kandaharu do Dubaju.

Reklama
Reklama

Kam Air wykonała swój ostatni lot 16 sierpnia odlatując do Teheranu z kobiecą załogą na pokładzie, która potem została bezpiecznie ewakuowana na Ukrainę.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama