Będzie nowy program rządu dla CPK i lotnisk regionalnych

Lotniska regionalne nie obawiają się, że uruchomienie Centralnego Portu Komunikacyjnego zagrozi ich istnieniu. Ale chcą jak najwięcej wiedzieć o tym, jak w związku z budową CPK mają zaplanować swój rozwój.

Aktualizacja: 11.06.2019 17:57 Publikacja: 11.06.2019 16:58

Będzie nowy program rządu dla CPK i lotnisk regionalnych

Foto: Bloomberg

Dlatego spółka CPK zorganizowała spotkanie dla przedstawicieli m.in. lotnisk regionalnych, Lotniska Chopina, PAŻP, ULC i Departamentu Lotnictwa Ministerstwa Infrastruktury . Nowy dokument ma zostać zostać opracowany do 2020 r. Ostatni rządowy „Program rozwoju sieci lotnisk i urządzeń naziemnych" ma datę 8 maja 2007 roku i przez tych 12 lat został częściowo zrealizowany, ale jego główna część zdążyła się zdezaktualizować. zdążył się zdezaktualizować.

Jak zauważa Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds budowy CPK wiceminister infrastruktury, budowa dużego portu przesiadkowego wcale nie musi wiązać się ze zmianą proporcji w ruchu lotniczym . A dla portów regionalnych jest szansą na rozwój, a nie zagrożeniem. W perspektywie kilkunastu lat na polskim rynku można spodziewać się dużego wzrostu ruchu, związanego m.in. z dodaniem dodatkowej przepustowości w postaci CPK. –

Tego spotkania chcieli przedstawiciele środowiska lotniczego, w tym Związek Regionalnych Portów Lotniczych zrzeszający lotniska odpowiadające dziś za 60 proc. ruchu lotniczego w Polsce. Spółka CPK już wcześniej podjęła się organizacji pierwszego z serii warsztatów. Uczestnicy rozmawiali o aspektach tworzenia polityki lotnictwa, jej zakresie, horyzoncie czasowym i metodyce, ale też m.in. o niedostatkach infrastruktury lotniczej w centralnej Polsce, niskiej przepustowości infrastruktury i ograniczeniach środowiskowych. — CPK jest projektem komplementarnym wobec sieci lotnisk, który ma zwiększyć synergię całego systemu — wtórował ministrowi – mówi Dariusz Sawicki, członek zarządu CPK ds. części lotniskowej.

Budowy CPK lotniska regionalne wyraźnie się nie boją. —Projekt CPK jest szansą dla naszych portów. Wierzymy jednak, że w związku z jego realizacją, w polskim prawie dojdzie do niezbędnych zmian, dzięki którym łatwiej nam będzie inwestować. Mam również nadzieję, że zlikwidowane zostaną prawne bariery uniemożliwiające zrównoważony rozwój krajowej sieci lotnisk. Chodzi mi tutaj m.in. o budzące wiele kontrowersji przepisy dotyczące obszarów ograniczonego użytkowania — mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Związku Regionalnych Portów i Katowice Airport. Z kolei zdaniem Radosława Włoszka, prezesa Kraków Airport nie ma sprzeczności pomiędzy budową CPK a rozwojem portów regionalnych. —Patrząc na prognozy ruchu lotniczego, widać, że pilnie potrzebujemy zarówno nowego, dużego lotniska przesiadkowego, jak i nowoczesnych szybko rozwijających się portów regionalnych — powiedział Radosław Włoszek.

W 2018 r. polskie lotniska odprawiły ponad 46 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż w 2017 r. i prawie pięć razy tyle co w r. 2005. Według prognoz PwC, w tym roku polskie porty obsłużą ponad 50 mln pasażerów. Liczba podróżujących tym środkiem transportu dynamicznie rośnie, a według ULC ten trend się utrzyma: w 2035 r. liczba pasażerów na polskich lotniskach może przekroczyć 90 mln. Według raportu Baker McKenzie i Polityki Insight, w Europie w 2040 r. 160 mln podróżnych nie będzie mogło skorzystać z transportu lotniczego z uwagi na niewystarczającą przepustowość infrastruktury.

Spółka CPK w połowie kwietnia rozpoczęła proces uzgodnień strategicznych z partnerami branżowymi. W inauguracyjnym spotkaniu wzięło udział ponad 60 przedstawicieli firm, które będą z lotniska korzystać albo świadczyć dla niego usługi. Po tym spotkaniu spółka otrzymała ponad 400 uwag i propozycji dotyczących infrastruktury planowanego lotniska. W lipcu rozpocznie się drugi etap konsultacji strategicznych CPK, w którym weźmie udział jeszcze więcej podmiotów.

Dlatego spółka CPK zorganizowała spotkanie dla przedstawicieli m.in. lotnisk regionalnych, Lotniska Chopina, PAŻP, ULC i Departamentu Lotnictwa Ministerstwa Infrastruktury . Nowy dokument ma zostać zostać opracowany do 2020 r. Ostatni rządowy „Program rozwoju sieci lotnisk i urządzeń naziemnych" ma datę 8 maja 2007 roku i przez tych 12 lat został częściowo zrealizowany, ale jego główna część zdążyła się zdezaktualizować. zdążył się zdezaktualizować.

Jak zauważa Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds budowy CPK wiceminister infrastruktury, budowa dużego portu przesiadkowego wcale nie musi wiązać się ze zmianą proporcji w ruchu lotniczym . A dla portów regionalnych jest szansą na rozwój, a nie zagrożeniem. W perspektywie kilkunastu lat na polskim rynku można spodziewać się dużego wzrostu ruchu, związanego m.in. z dodaniem dodatkowej przepustowości w postaci CPK. –

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zagłuszanie sygnału GPS - poważny problem dla lotnictwa
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej