Warszawskie Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) podpisały w piątek 16 października umowę na dostawę i 6-letnią dzierżawę 60 nowych autobusów wyposażonych w panele fotowoltaiczne. Wart 107 mln złotych kontrakt zrealizuje Solaris. Obsługę finansową zapewni Milleniium Leasing.

Podobnie jak osiemdziesiąt Solarisów zamówionych przez MZA w maju tego roku, nowe autobusy zostaną wyposażone między innymi w panele fotowoltaiczne. Zamontowane na dachu baterie słoneczne będą wspomagać instalację elektryczną przy włączonym silniku, a także podczas postojów na przystanku końcowym. W ten sposób uda się zmniejszyć zużycie paliwa w pojazdach, co jest istotne ze względu na jej rosnącą konsumpcję przez coraz bardziej rozbudowane systemy monitoringu, pracę klimatyzacji i monitorów LCD.

- Ilość Solarisów w naszej flocie dochodzi do tysiąca pojazdów. Jest to marka zdecydowanie dominująca w Miejskich Zakładach Autobusowych – mówi Jan Kuźmiński, prezes MZA. - Nowy, wspólny kontrakt z firmą Solaris będzie miał pozytywny wpływ na komfort podróżowania warszawiaków – dodaje Wojciech Rybak, prezes Millennium Leasing.

W warszawskich autobusach zamontowane zostaną silniki spełniające najnowszą normę emisji spalin Euro6. Przewidziano dodatkową przestrzeń dla wózków dziecięcych i inwalidzkich. W pojazdach będzie klimatyzacja, ekrany informacyjne i ekologiczne oświetlenie diodowe. Bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy zapewni zaawansowany system monitoringu złożony z pięciu kamer na zewnątrz i pięciu wewnątrz autobusu. Nowością będą urządzenia uniemożliwiające uruchomienie pojazdu nietrzeźwym kierowcom.

Pod koniec września tego roku Solaris zakończył dostawę dziesięciu autobusów w pełni elektrycznych. Solarisy Urbino electric są ciche i ekologiczne. Zostały wyposażone w baterie o pojemności ponad 200 kWh i silniki o mocy 160 kW. Ładowanie baterii odbywa się przy wykorzystaniu metody plug-in z ładowarki o mocy 120 kW. Konstrukcja pojazdów została tak przygotowana, aby w przyszłości doładowywanie baterii odbyło się poprzez system szybkiego ładowania dachowego. Zakłada się, że do roku 2016 w taborze warszawskich MZA będzie co najmniej 30 autobusów elektrycznych. Ich bazą docelową stanie się przebudowana zajezdnia Redutowa.

Do końca 2015 roku do Warszawy trafi również dwadzieścia autobusów Urbino 12 i sześćdziesiąt Urbino 18.