Na kogo skarżą się pasażerowie

Według informacji refund.me, firmy zajmującej się odszkodowaniami wypłacanymi przez linie lotnicze, tego lata najwięcej pasażerów skarżyło się na hiszpański Vueling.

Aktualizacja: 22.10.2015 12:25 Publikacja: 22.10.2015 12:14

Na kogo skarżą się pasażerowie

Foto: 123rf.com

To niskokosztowa linia należącą do IAG - grupy linii, w skład której wchodzą jeszcze British Airways, Iberia i irlandzki Aer Lingus.

Spośród wniosków o odszkodowanie dotyczących 151 linii lotniczych na całym świecie , jakie otrzymała w czasie tegorocznych wakacji ( czerwiec-wrzesień) refund.me aż 13 proc. dotyczyło usług Vuelinga. Ta linia lata m.in na trasie Barcelona-Warszawa i jeśli można na coś narzekać, to z pewnością na brudne samoloty. Ale w samym International Airlines Group jest uznawana za bardzo cenny nabytek.

Drugie miejsce na tej liście zajął również niskokosztowy brytyjski easyJet (8 proc. wszystkich skarg), Air France (3,5 proc.), oraz British Airways (3 proc.).

W Polsce skargi pasażerów rozkładają się zupełnie inaczej. Największy udział ma niewielka czarterowa linia litewska Small Planet Poland (25 proc.), LOT (10 proc.) i Ryanair (8 proc.). Trzeba przyznać,że w sytuacji,kiedy irlandzka linia niskokosztowa jest obecnie największym przewoźnikiem na polskim rynku, posiada wyjątkowo krótki czas nawrotu na lotniskach, to wyraźnie widać,że zmiana nastawienia do klienta uległa w tym wypadku drastycznej zmianie. Na słynnej już stronie „Hate Ryanair", gdzie mogą się wpisywać niezadowoleni pasażerowie też jakby mniej kąśliwych uwag, niektóre z nich żenujące, jak chociażby ocena elegancji mundurów personelu pokładowego.

Jeszcze mniej (procentowo) skarg na Ryanaira było tego lata w innych głównych krajach Europy - w Niemczech nie ma irlandzkiej linii w pierwszej 5. najczęściej zawodzących przewoźników (najwięcej skarg jest na Air Berlin), w Wlk Brytanii jest to 6 proc. ale w Hiszpanii, gdzie w tym roku Ryanair wyraźnie rozwinął działalność ma 18 proc. udział w puli skarg. W Wlk Brytanii,Francji oraz Hiszpanii Vueling jest na pierwszym miejscu, przy tym w kraju dochodzenia linii jej niedociągnięć dotyczy aż 41 proc. skarg.

Zdaniem Eve Buechner, która założyła i prowadzi teraz refund.me, polscy pasażerowie w dalszym ciągu nie są świadomi swoich praw, w związku z tym często nie zgłaszają wniosków o odszkodowanie, chociaż prawnie im się ono należy. Przy tym najwięcej wniosków dotyczy odszkodowania za opóźnienie, które zależnie od odległości docelowego portu wynosi , zgodnie z unijnym rozporządzeniem, od 250 do 600 euro.

Zdarza się jednak,że linie mają,oprócz unijnych także własne procedury odszkodowawcze. Np kiedy w porannym rejsie Lufthansy na trasie Warszawa-Frankfurt na początku września 2015 okazało się,że niemiecki personel naziemny nie załadował cateringu dla klasy biznes, linia każdemu z pasażerów wypłaciła odszkodowanie w wysokości 25 euro, chociaż w Warszawie udało się jej w ostatniej chwili „zorganizować" rogaliki, kawę i herbatę. Jest mało prawdopodobne, aby którykolwiek z biznesowych pasażerów niemieckiego przewoźnika pomyślał o tym,że za niepełny serwis należy mu się odszkodowanie.

Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Rosyjskie tiry utknęły w Kazachstanie. Rośnie korupcja i straty
Transport
Budowa S16 na Mazurach na nowych zasadach. Co się zmieni? Kiedy kierowcy pojadą przebudowaną trasą?
Transport
Świetny rok dla lotnictwa. Polecimy taniej, chociaż z ograniczeniami
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
PKP lepsze od kolei niemieckich, ale w ogonie Europy