Cała prawda o Rail Baltica

Kolejowa trasa łącząca kraje nadbałtyckie, przez Polskę z Zachodem, ma kosztować 5,8 miliarda euro. Z tego 85 procent gotowa jest sfinansować Bruksela. Zysk z uruchomienia linii kolejowej ma być dwa i pół raza większy.

Aktualizacja: 26.04.2017 17:16 Publikacja: 26.04.2017 15:12

Cała prawda o Rail Baltica

Foto: Fotorzepa/Bartłomiej Sadowski

Podczas dwudniowej konferencji Rail Baltica Global Forum 2017 w Rydze spotkali się przedstawiciele prawie 200 firm z 18 krajów zainteresowanych inwestycją, oraz politycy i urzędnicy m.in. z Litwy, Łotwy, Estonii, Polski i Finlandii. Forum zorganizowała RB Rail, spółka joint venture Litwy, Łotwy i Estonii, która nadzoruje realizację inwestycji na odcinku przebiegającym przez te kraje.

Według przedstawionych obliczeń firmy konsultingowej EY (dawny Ernst&Young), całkowity koszt budowy trasy kolejowej z torami o szerokości europejskiej (1435 mm) od Tallina przez Rygę, Kowno (z odnogą do Wilna) i do granicy z Polską ma kosztować 5,788 miliarda euro. Z tego 85 procent to pieniądze z Unii Europejskiej, trzy kraje nadbałtyckie wyłożą 1,154 miliarda euro.

Eksperci obliczyli, że zysk socjalno-ekonomiczny z projektu wyniesie w sumie 16 mld euro. W kwocie tej są dochody z przewozów pasażerskich i towarowych, zmniejszenie zanieczyszczeń itp. Rentowność poszczególnych operatorów kolejowych zależna już będzie od ich umiejętności przyciągnięcia pasażerów i towarów. Pociągi pasażerskie mają kursować z prędkością maksymalną 240 km/h, a towarowe - 120 km/h.

Ceny biletów powinny być na poziomie 38 euro na trasie Ryga - Tallin (1 h i 55 min) i Ryga - Wilno (2 h o 1 min) i 76 euro między Tallinem a Wilnem (4 h 5 min). Polska jest obserwatorem w ramach tzw. Grupy Zadaniowej Rail Baltica od 2012 r. Jest to forum współpracy państw bałtyckich, Finlandii i Komisji Europejskiej na rzecz realizacji tej inwestycji.

Polski odcinek Rail Baltica to linia E75 na odcinku Warszawa – Białystok – Ełk – Trakiszki – granica państwa z Litwą o długości ok. 340 km. Długość całego szlaku Rail Baltica między Warszawą a Tallinem wynosi ok. 1000 km.

Szlak Rail Baltica biegnący przez Polskę stanowi część korytarza transportowego Morze Północne – Bałtyk, który poprzez linię kolejową E20 łączy Polskę z Niemcami i państwami Beneluksu.

W forum wzięli udział dwaj polscy wiceministrowie Justyna Skrzydło i Andrzej Bittel. Ten ostatni zapewnił, że realizacja projektu Rail Baltica ma strategiczne znaczenie dla rozwoju Polski.

- Dzięki Rail Baltica regiony na trasie będą miały szansę na dynamiczniejszy rozwój. Przeniesienie części potoków transportowych na kolej winno charakteryzować się rzetelnymi analizami kosztów i korzyści, aby możliwe było uzyskanie solidnych podstaw ekonomicznych dla realizacji i utrzymania projektu w przyszłości. Stąd projekt ten stanowi przedmiot bardzo dokładnych analiz. Najważniejsze jest podjęcie właściwej decyzji o parametrach infrastrukturalnych tak, aby kolejne pokolenia mogły w sposób optymalny wykorzystywać jego potencjał przewozowy – przekonywał polski minister.

Na razie realizacja trasy najsprawniej przebiega na Litwie. W nadbałtyckich mediach pojawiały się głosy, że Polska opóźnia się ze swoimi inwestycjami. Wciąż nie wiadomo, kiedy powstanie nowoczesny odcinek z Białegostoku do granicy z Litwą.

Foto: rail-baltica.pl

Transport
Pakistan zamknął przestrzeń powietrzną dla Indii. Dłuższe loty z Europy do Azji
Transport
Donald Trump stracił cierpliwość do Boeinga. Kupi dla siebie używany samolot
Transport
Ryanair gotowy zrezygnować z 330 boeingów. To efekt ceł Trumpa
Transport
Rosjanie chcą skopiować model Airbusa. Przekonali już Białoruś
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne