Reklama

10 ofert na Alitalię

Władze Włoch otrzymały 10 ofert na Alitalię. Wśród kandydatów wymienia się m.in. Etihad i Ryanaira.

Publikacja: 24.07.2017 11:05

10 ofert na Alitalię

Foto: Bloomberg

Pojawienie się przewoźnika z Abu Zabi w gronie kandydatów świadczy, że jest nadal zainteresowany inwestowaniem we włoską linię będąca w poważnych kłopotach finansowych. Niewiążąca oferta może też wskazywać, że Etihad nie jest jeszcze gotowy do zmiany kursu swej międzynarodowej strategii, mimo sprzedania tydzień temu udziału w szwajcarskiej linii Darwin Airline na skutek zmiany strategii rozpoczętej w 2016 r.

Włoska prasa podała podczas weekendu, że Etihad, podobnie jak irlandzki Ryanair, złożył niewiążącą ofertę przejęcia części albę całości Alitalii. Osoba znająca procedurę potwierdziła dziennikowi „The National", że Etihad jest w gronie kandydatów.

- Silne powiązania istnieją nadal między Alitalią i Etihad Aviation Group, pozostajemy otwarci na sondowanie wszystkich opcji dla utrzymania i nawet pogłębienia tych powiązań dla wzajemnych korzyści — oświadczył rzecznik przewoźnika, nie podając żadnych szczegółów.

Trzy miesiące temu wyglądało na to, że Etihad jest gotów pozbyć się swoich 49 proc. w Alitalii po wprowadzeniu w tej linii zarządu komisarycznego, gdy włoska załoga odrzuciła plan zasilenia kapitałowego 2 mld euro. — Bez poparcia restrukturyzacji przez wszystkich udziałowców nie jesteśmy gotowi nadal inwestować — stwierdził wówczas prezes Etihad, John Hogan.

Wyrażenie przez Etihad i innych zainteresowania nie oznacza pragnienia przejęcia całej linii — uważa analityk lotnictwa w londyńskiej JLS Consulting, John Strickland. — Linei lotnicze mogą składać oferty w celach obronnych, aby uzyskać informacje o części procedury, a następnie ubiegać się o tę część, jaką są zainteresowane. Jest mało prawdopodobne, by jakaś linia była zainteresowana całą Alitalią, z którą jest mnóstwo problemów — powiedział.

Reklama
Reklama

Etihad kupił w niej w 2014 r. 49 proc. w ramach ekspansji na świecie, chciał uczynić ja zyskowną do 2017 r. Liczba przewozów malała jednak z powodu ostrej konkurencji tanich linii i superszybkiej kolei. W maju rząd Włoch wystawił Alitalię na sprzedaż, by uniknąć jej likwidacji.

Kiepskie wyniki włoskiej linii, także innych filii, np. Air Berlin, skłoniły Etihad do podjęcia w 2016 r. przeglądu międzynarodowej strategii inwestycyjnej. Zwolennik tej strategii, John Hogan, został zwolniony w lipcu.

W czerwcu Etihad wycofał się z negocjowania z TUI Group zawiązania spółki j. v. z TUI Fly i Niki, filii Air Berlin, co miało oznaczać zmianę tej strategii. Potwierdzeniem zmiany była sprzedaż udziału w Darwin Airline, przemianowanej na Etihad Regional. Szef strategii w grupie Etihad, Kevin Knight powiedział, że ta sprzedaż jest wynikiem trwającego strategicznego przeglądu naszych inwestycji.

Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Transport
Huśtawka nastrojów na akcjach PKP Cargo. KNF analizuje transakcje
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama