Realizację wartego 212 milionów złotych projektu właśnie rozpoczęła zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK). W Kwidzynie i dalej na szlaku Kwidzyn-Ryjewo rozpoczęła się rewitalizacja (to przywrócenie pierwotnych parametrów trasy) linii nr 207 od granicy województwa do Malborka. Po zamknięciu trasy dla ruchu demontowane są tory i wymieniane rozjazdy. Na pierwszym etapie przedsięwzięcia – od 5 października do 15 października podróżni korzystają z autobusowej komunikacji zastępczej na odcinku od Kwidzyna do Grudziądza. Od 15 października przez kolejne dziesięć dni zaplanowano komunikację zastępczą na odcinku Ryjewo – Grudziądz. Później na trasę wrócą pociągi.
W ramach prac wymienionych będzie łącznie 70 kilometrów torów pomiędzy stacjami Gardeja i Malbork. Przebudowane zostaną mosty i wiadukty. Dzięki temu pociągi będą mogły kursować z prędkością do 120 kilometrów na godzinę. Wyremontowane zostaną stacje: Gardeja, Sadlinki, Kwidzyn, Ryjewo i Sztum. Do tego dojdzie odnowienie 4 przystanków: Dziwno, Brachlewo, Sztumska Wieś oraz Gościszewo. Na peronach pojawią się nowe wiaty z siedzeniami, ponadto nowe oświetlenie i systemy informacji pasażerskiej. Zamontowane zostaną windy. Wszystkie stacje i przystanki zostaną dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych.
– Ze zrewitalizowanego połączenia kolejowego skorzystają nie tylko mieszkańcy regionu, ale także wszyscy pasażerowie podróżujący koleją po Pomorzu – zapowiada Ireneusz Merchel, prezes PLK. Poprawione zostanie bezpieczeństwo. Przebudowanych zostanie 36 przejazdów kolejowo-drogowych na odcinku 56 kilometrów. Kierowców będą dodatkowo ostrzegać rogatki i sygnalizacja świetlna.
Wszystkie inwestycje na Pomorzu zapisane w Krajowym Programie Kolejowym pochłoną ok. 6 miliardów złotych. Projekty na liście podstawowej obejmują poprawę dostępu pociągów do portów morskich w Gdyni i Gdańsku, prace na alternatywnym ciągu transportowym pomiędzy Bydgoszczą a Trójmiastem oraz na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk i Zduńska Wola – Karsznice – Bydgoszcz – Tczew w ramach zwiększenia przepustowości linii wywozowych z Górnego Śląska. Ponadto rewitalizacje linii kolejowych od granicy województwa do Malborka i pomiędzy Lęborkiem a Łebą oraz utworzenie węzła transportowego w Chojnicach. Natomiast projekty z listy rezerwowej dotyczą rewitalizacji trasy nr 211 Lipusz – Kościerzyna i nr 212 Lipusz Bytów oraz odcinka linii nr 229 Kartuzy – Sierakowice.
Według Urzędu Transportu Kolejowego, województwo pomorskie charakteryzuje się najwyższym w kraju wskaźnikiem wykorzystania kolei. W ubiegłym roku jego statystyczny mieszkaniec podróżował pociągiem 23,3 razy, przy średniej krajowej wynoszącej 7,6 podróży. Województwo pomorskie należy także to tych regionów, gdzie większość infrastruktury torowej (60 proc.) jest w stanie dobrym, a w niezadowalającym pozostaje tylko 9 proc. (przykładowo na Śląsku jest to 26 proc.)