Po raz pierwszy zostało wystawione w 1998 roku i zgromadziło pięć tysięcy widzów. Dziś to widowisko monumentalne – ogląda je na żywo około stu tysięcy ludzi przybyłych z całego kraju. Spektakl przygotowuje tysiąc osób: aktorzy, chórzyści, harcerze oraz ekipa techniczna. Są wśród nich studenci, kadra naukowa poznańskich uczelni, prawnicy, lekarze i dziennikarze. Autorem scenariusza i reżyserem jest Artur Piotrowski.
Wszystkie kwestie aktorów pochodzą z Pisma Świętego. Muzykę dla potrzeb misterium nagrał 300-osobowy zespół składający się z pięciu połączonych chórów poznańskich. Zbudowano też monumentalną scenografię, w tym kilkumetrowej wysokości Pałac Piłata, Świątynię Jerozolimską, Bramę Jerozolimy wpisującą się w 15-metrowej wysokości Dzwon Pokoju, wnętrze Pałacu Heroda. Uszytych zostało 300 kostiumów. Te, które wdziewają żołnierze rzymscy, sprowadzone zostały z Indii.
Z kolei dokument Michała Nekanda-Trepki „Polska Via Dolorosa” (sobota, TVP Info, godz. 23.30) jest opowieścią o polskiej Jerozolimie lat 40. aż po dzień dzisiejszy. W 1941 roku Via Dolorosa szli młodzi członkowie Brygady Strzelców Karpackich, żołnierze, sanitariuszki i łączniczki Armii Andersa. Generał Stanisław Kopański, dowódca „karpatczyków”, zaproponował, by Polacy wyposażyli III i IV stację Drogi Krzyżowej. Kiedy minął termin 25-letniej dzierżawy, prymas Stefan Wyszyński uprosił braci Ormian, żeby zostawili stacje w kształcie, jaki im nadali polscy żołnierze. W 1999 roku wróciły do Ormian.
Najważniejsze dla katolików święta to dobry czas na przyjrzenie się wyznawcom innych religii. Pomoże w tym amerykański dokument „Oblicza wiary” (piątek, Puls, godz. 22.10) przybliżający sylwetki przywódców 13 głównych religii świata – od papieża Benedykta XVI po Dalajlamę.
Dwojaki charakter mają święta na Syberii, o czym opowiada niemiecki dokument „O Wielkanocy w Tajdze – Podróż do krainy zesłańców” (poniedziałek, TVP Info, godz. 24.00). W oddalonej od cywilizacji wsi Mogoczino jedni świętują w cerkwi, wracając do swych prawosławnych korzeni, drudzy – po laicku, za to biesiadnie, bliżej ludowej tradycji. Post zaczyna się w prawosławiu 47 dni przed Wielkanocą. W tym czasie wierni muszą zrezygnować z wszelkich uciech. W Niedzielę Wielkanocną na krótko przed północą opuszczają kościół. Procesja, przesuwająca się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, symbolizuje apostołów, którzy wyszli naprzeciw zmartwychwstałemu Chrystusowi. Msza kontynuowana jest w kościele i trwa całą noc. Od wpół do dwunastej do czwartej rano...