Mocne wejście Jarzyny

12 lat temu Grzegorz Jarzyna debiutował w Teatrze Rozmaitości „Bzikiem tropikalnym”. To był przełomowy spektakl w historii polskiego teatru po 1989 roku.

Publikacja: 19.03.2009 14:46

Mocne wejście Jarzyny

Foto: Fotorzepa, Marek Gumowski MG Marek Gumowski

Absolwent krakowskiej reżyserii przyszedł do Rozmaitości w punkowym stroju i zmienił prawie wszystko. Na afiszu podpisał „Bzika tropikalnego” jako Horst D’Albertis. Po premierze odbierał brawa w jawajskiej masce. Mówiło się, że to tajemniczy uczeń Krystiana Lupy. Potem już prawie zawsze sygnował przedstawienia pseudonimami. Ale ważniejsze okazały się teatralne tematy i język.

Przedstawienie oparte było na połączeniu dwóch witkiewiczowskich dramatów „Mistera Price’a” i „Nowego Wyzwolenia”. Interpretowano je również jako parodię egzotycznych powieścideł z początku XX wieku. Jarzyna wyczuł nowy kontekst: kiedy doszło do premiery, przeżywaliśmy zalew „harlekinów” i oper mydlanych. Stawały się jednym z najważniejszych zjawisk kultury masowej.

Młody reżyser, idąc tropem Witkacego, odnalazł w tandetnej, egzaltowanej formie współczesny dramat niespełnienia i nienasycenia ludzi z agencji reklamowych i koncernów. Obracających gigantycznymi pieniędzmi, ryzykującymi co chwilę wszystko. Wyładowujących napięcia i frustracje w alkoholowych, narkotycznych i seksualnych orgiach.

Jarzyna pokazał, że ludy pierwotne i społeczeństwo industrialne epoki elektronicznych mediów różnią się tylko pozornie. W spektaklu zobaczyliśmy czołowych aktorów młodych Rozmaitości – Maję Ostaszewską i Cezarego Kosińskiego. Przedstawienie było grane blisko 200 razy.

[i]Bzik tropikalny

Absolwent krakowskiej reżyserii przyszedł do Rozmaitości w punkowym stroju i zmienił prawie wszystko. Na afiszu podpisał „Bzika tropikalnego” jako Horst D’Albertis. Po premierze odbierał brawa w jawajskiej masce. Mówiło się, że to tajemniczy uczeń Krystiana Lupy. Potem już prawie zawsze sygnował przedstawienia pseudonimami. Ale ważniejsze okazały się teatralne tematy i język.

Przedstawienie oparte było na połączeniu dwóch witkiewiczowskich dramatów „Mistera Price’a” i „Nowego Wyzwolenia”. Interpretowano je również jako parodię egzotycznych powieścideł z początku XX wieku. Jarzyna wyczuł nowy kontekst: kiedy doszło do premiery, przeżywaliśmy zalew „harlekinów” i oper mydlanych. Stawały się jednym z najważniejszych zjawisk kultury masowej.

Telewizja
Międzynarodowe jury oceni polskie seriale w pierwszym takim konkursie!
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Telewizja
Arya Stark może powrócić? Tajemniczy wpis George'a R.R. Martina
Telewizja
„Pełna powaga”. Wieloznaczny Teatr Telewizji o ukrywaniu tożsamości
Telewizja
Emmy 2024: „Szogun” bierze wszystko. Pobił rekord
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Telewizja
"Gra z cieniem" w TVP: Serial o feminizmie w dobie stalinizmu