Polski reżyser o katach i ofiarach

O „prawdziwym wstrząsie dla białoruskiego widza” napisał niezależny portal „Biełorusskije Nowosti”, komentując wyreżyserowaną przez Krzysztofa Zanussiego w Mińsku sztukę Ariela Dorfmana „Śmierć i dziewczyna”.

Publikacja: 22.09.2010 21:45

Krzysztof Zanussi

Krzysztof Zanussi

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Portal opublikował wywiad z polskim reżyserem przeprowadzony przed premierą, która odbyła się we wtorek w Rosyjskim Teatrze Dramatycznym im. Maksyma Gorskiego. Inny ukazał się we wtorek na najpopularniejszym białoruskim portalu Tut.by.

Portale zwracają uwagę na wymowę sztuki Dorfmana: jej akcja dzieje się w kraju, który przeżył okres władzy totalitarnej. Główna bohaterka, dawna opozycjonistka, spotyka po latach mężczyznę, w którym rozpoznaje swego dawnego oprawcę i chce się na nim zemścić.

Krzysztof Zanussi ocenił w rozmowie z Tut.by dramat Dorfmana jako sztukę, która „nie ma politycznego kontekstu, ale jest bardzo aktualna z etycznego punktu widzenia (...) Jeśli wybrałem tę sztukę i postanowiłem wyreżyserować ją właśnie na Białorusi, to oczywiście rozumiałem, że ma ona związek z waszym doświadczeniem, waszą rzeczywistością i cierpieniami. Jednak w jakim stopniu, to już nie mnie sądzić” — powiedział.

W „Biełorusskije Nowosti" stwierdził: „Śmierć i dziewczyna mówi o tym, jak poradzić sobie z niesprawiedliwością, jak żyć z tym, że zło zwycięża, zostaje nieukarane”.

Na przedpremierowy pokaz spektaklu, polski reżyser zaprosił opozycyjnego polityka, lidera kampanii „Europejska Białoruś” Andreja Sannikaua

Sztukę Dorfmana, chilijskiego pisarza i dramaturga, zekranizował w 1994 roku Roman Polański.

Portal opublikował wywiad z polskim reżyserem przeprowadzony przed premierą, która odbyła się we wtorek w Rosyjskim Teatrze Dramatycznym im. Maksyma Gorskiego. Inny ukazał się we wtorek na najpopularniejszym białoruskim portalu Tut.by.

Portale zwracają uwagę na wymowę sztuki Dorfmana: jej akcja dzieje się w kraju, który przeżył okres władzy totalitarnej. Główna bohaterka, dawna opozycjonistka, spotyka po latach mężczyznę, w którym rozpoznaje swego dawnego oprawcę i chce się na nim zemścić.

Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Latający Potwór Spaghetti objawi się w Krakowie