Espresso - premiera w Teatrze Powszechnym

Słodko-gorzką komedię o miłości, śmierci i poszukiwaniu własnej tożsamość przygotowała na kameralnej Scenie 100 w Teatrze Powszechnym Małgorzata Bogajewska.

Publikacja: 27.05.2011 11:00

Wszystkie role w tym spektaklu Małgorzata Bogajewska powierzyła zaledwie dwójce aktorów

Wszystkie role w tym spektaklu Małgorzata Bogajewska powierzyła zaledwie dwójce aktorów

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

 

Główną bohaterką „Espresso" jest Rosa, nowoczesna singielka o włoskich korzeniach od dłuższego czasu mieszkająca w Kanadzie. Jej związki z mężczyznami są krótkie i powierzchowne. Nie utrzymuje także zbyt bliskich kontaktów ze swoją zaborczą i wtrącającą się we wszystko rodziną.

Z Kulturą na Ty - poleć swoje wydarzenie kulturalne

Ale gdy jej ojciec ulega poważnemu wypadkowi samochodowemu, Rosa musi stawić czoła przeszłości, zastanowić się nad swoimi emocjami i zrewidować życiowe wybory. Tym bardziej że w szpitalu przy łóżku cierpiącego spotyka pozostałe bliskie ojcu kobiety: jego matkę i drugą żonę. Na jaw wychodzą animozje i skrywane od dawna żale.

 

Trudne chwile pomaga przetrwać Rosie tajemniczy mężczyzna o imieniu Amante, będący ucieleśnieniem jej marzenia o kochanku idealnym. To on zmusza ją do szczerych wyznań, sprawia, że kobieta przechodzi duchową i emocjonalną przemianę.

Autorką sztuki jest Lucia Frangione. Kanadyjska aktorka i dramatopisarka podobnie jak jej bohaterka pochodzi z włoskiej rodziny. Inspiracją do napisania „Espresso" były jej osobiste doświadczenia.

– Pomysł się narodził, gdy stałam przy szpitalnym łóżku mojego ojca – przyznała w jednym z wywiadów. – Jego stan był tak poważny, że najmniejsze przyśpieszenie akcji serca mogło go zabić. Wokół niego rozgrywała się wielka drama stworzona przez rozpaczającą włoską familię.

Sztuka była z powodzeniem grana w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych i Australii. W 2006 roku Małgorzata Bogajewska przygotowała na scenie Teatru Jeleniogórskiego im. Norwida polską prapremierę. Teraz w Powszechnym zmierzy się z tym tekstem po raz drugi.

W obu wypadkach reżyserka zastosowała ten sam zabieg – wszystkie role gra dwoje aktorów, którzy w brawurowym tempie muszą przeistaczać się z jednej postaci w drugą żonglując rytmem i językiem scenicznym. Z tym karkołomnym wyzwaniem spróbują poradzić sobie Eliza Borowska i Michał Napiątek.

„Espresso", sztuka Lucii Frangione, reż. Małgorzata Bogajewska, wyk. Eliza Borowska, Michał Napiątek, Teatr Powszechny, Warszawa, ul. Zamoyskiego 20, bilety: 40 zł, rezerwacje: tel. 22 818 25 16, premiera: sobota (28.05), godz. 20, kolejny spektakl: niedziela (29.05), godz. 20

Główną bohaterką „Espresso" jest Rosa, nowoczesna singielka o włoskich korzeniach od dłuższego czasu mieszkająca w Kanadzie. Jej związki z mężczyznami są krótkie i powierzchowne. Nie utrzymuje także zbyt bliskich kontaktów ze swoją zaborczą i wtrącającą się we wszystko rodziną.

Z Kulturą na Ty - poleć swoje wydarzenie kulturalne

Pozostało 83% artykułu
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Teatr
Latający Potwór Spaghetti objawi się w Krakowie