Monika Strzępka, dyrektorka Dramatycznego, zarabia 18,5 tys. zł brutto

Dane finansowe kierownictwo Teatru Dramatycznego opublikowało w odpowiedzi na publikację Onetu, podając przykłady zwolnień za niegospodarność, kradzieży środków czystości i faktur rozmijających się z faktami.

Publikacja: 09.12.2023 09:04

Monika Strzępka, dyrektorka Dramatycznego, zarabia 18,5 tys. zł brutto

Foto: Wikimedia Commons/Attribution-ShareAlike 3.0 Poland (CC BY-SA 3.0 PL)/Adrian Grycuk

Odpowiedź zamieszczona na stronie internetowej Teatru Dramatycznego jest polemiką z publikacją Onetu „Macki były wszędzie. Kulisy zarządzania Teatrem Dramatycznym”, który przedstawia teatr jako miejsce inwigilacji zespołu i zastraszania.

Kolektyw o kradzieżach

Dyrekcja stwierdza, że treści zawarte w publikacji są „całkowicie nieprawdziwe, absurdalne i naruszają dobre imię Teatru Dramatycznego oraz osób nim zarządzających”, zaś autorka artykułu „nie skorzystała z naszego zaproszenia na rozmowę, na której gotowi byliśmy przedstawić wszystkie dokumenty, liczby, fakty i dane oraz odnieść się do zarzutów”.

Przy okazji publikacji można zorientować się jako wyglądają finanse i zarządzanie teatrem

„nowe kierownictwo odkryło długotrwałe nadużycia, związane m.in. z zakupem środków czystości, w wyniku których Teatr ponosił znaczne straty finansowe. Nie wiemy jak długo, wiemy jednak na pewno, że na fakturach zakupu wykazywane były inne środki lub środki o innej wartości, niż dostarczane. Dochodziło również do sytuacji, w której odzież opisywana na fakturze jako robocza kupowana była w znanych markowych sklepach, które w swoim asortymencie nie mają odzieży roboczej. W ramach nowych standardów dziś każdorazowo sprawdzamy, czy zakupiony i opłacony towar odpowiada dostarczonym produktom. Już tak oczywista czynność daje Teatrowi spore oszczędności”.

Czytaj więcej

Monikę Strzępkę poparł zespół Teatru Dramatycznego. Ale nie cały

Dalej: „Mamy też powody przypuszczać, że przez dłuższy czas w Teatrze dochodziło do sytuacji, w której regularnie i na dużą skalę ginęły środki czystości. Potwierdzają to między innymi wyniki inwentaryzacji i korekty faktur. Już teraz możemy powiedzieć, że dzięki wprowadzonym zmianom organizacyjnym wygenerowane oszczędności sięgają w tym obszarze kilkudziesięciu tysięcy złotych w skali roku, i to mimo wysokiej inflacji”.

W związku z tymi ustaleniami jedna osoba zwolniona została dyscyplinarnie, jednej wręczono wypowiedzenie, a dwie odeszły z pracy.

Płatna kawa

„Kiedy rozpoczęliśmy pracę w Teatrze, każdy dział Teatru mógł zakupić nieograniczoną ilość kawy. Po zmianach darmowa kawa dostępna jest dla gości Teatru w jego sekretariacie, a w Teatrze funkcjonuje bufet pracowniczy, w którym można kupić kawę w przystępnej cenie. Prawie każdy dział dysponuje swoim ekspresem do kawy. Jest także pokój socjalny wyposażony w czajnik, gdzie można sobie przygotować wybrany gorący napój. Rozumiemy, że to zmiana bolesna z punktu widzenia pracowników, ale jesteśmy w trudnej sytuacji finansowej i stale musimy szukać oszczędności”.

Rezygnacja z wynajmowania pomieszczeń na 27. piętrze PKiN dla działu księgowości pozwoli od 2024 r. na wygenerowanie oszczędności w kwocie 150 000 zł rocznie. Likwidacja jednej portierni od frontu pozwoli na oszczędności w kwocie prawie 50 000 zł rocznie.

Koszty przejazdów taksówkami z 15 757,73 zł w 2022 roku zostały ograniczone w 2023 r. do 3970,52 zł. „Niemal cała kwota wynika z regulaminowego obowiązku opłacenia powrotu do domu pracownikom Teatru w sytuacji, gdy spektakle i próby kończą się po 23:00”.

Dyrekcja zarabia mniej

Na początku kadencji nowego kierownictwa w Teatrze pracowało ogółem 141 osób. Po przeprowadzonych zmianach Zespół zostanie ograniczony do 130 osób, co przełoży się na oszczędności w kwocie ponad 600 000 zł rocznie.

Obecnie funkcje dyrektorskie sprawują trzy osoby:

Monika Strzępka: dyrektorka naczelna i artystyczna,

Mariusz Guglas: zastępca dyrektorki ds. technicznych.

Obecne zarobki kierownictwa Teatru wynoszą odpowiednio:

Monika Strzępka – 18 500 zł brutto

Mariusz Guglas, zastępca dyrektorki ds. technicznych – 18 780,75 zł brutto

Monika Dziekan – 18 117,90 zł brutto

Suma wynagrodzenia Kolektywu Dramatycznego (dyrektorka naczelna i artystyczna, pełnomocniczka ds. organizacyjno-finansowych, pełnomocniczka ds. programowych, pełnomocniczka ds. produkcji i pełnomocniczka ds. transformacji instytucji) w 2023 roku z tytułu umów o pracę wynosiła średnio 53 334,81 zł brutto miesięcznie.

Czytamy: „Dla porównania, średnie wynagrodzenie za 2022 rok z tytułu umów o pracę poprzedniej dyrekcji, tj. dyrektora naczelnego, pełnomocnika dyrektora ds. finansów, zastępcy dyrektorka ds. produkcji, marketingu i sprzedaży oraz kierownika działu literackiego, wynosiło łącznie 61 375,41 zł. Oznacza to miesięczną oszczędność wynoszącą 8 040,60 brutto, co daje 96 487,20 zł brutto rocznie. Mimo inflacji nowe kierownictwo Teatru zarabia więc mniej niż poprzednie”.

Premiera Strzępki

Dodatkowo obecne kierownictwo Teatru całkowicie zrezygnowało z dodatku za ryczałt na paliwo. W okresie od stycznia do sierpnia 2022 roku (a więc w czasie urzędowania poprzedniej dyrekcji) wydano na ten cel 13 199,56 zł.

Już 15 grudnia odbędzie się premiera spektaklu „Heksy” na podstawie powieści Agnieszki Szpili, w adaptacji autorki oraz Anny Kłos i reżyserii Moniki Strzępki, z choreografią Marty Ziółek.

Odpowiedź zamieszczona na stronie internetowej Teatru Dramatycznego jest polemiką z publikacją Onetu „Macki były wszędzie. Kulisy zarządzania Teatrem Dramatycznym”, który przedstawia teatr jako miejsce inwigilacji zespołu i zastraszania.

Kolektyw o kradzieżach

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Teatr
Administracyjna wendetta w Małopolsce: 750 dni odwoływania dyrektora Głuchowskiego
Teatr
Nie żyje René Pollesch. Wybitny niemiecki reżyser miał 61 lat
Teatr
Wojna domowa króla Leara z rudą Kordelią. Z Leara w Narodowym został złoty kikut
Teatr
Spektakle w Warszawie. Englert, Olbrychski, Stuhr i Ferency, który wkrótce zagra Jerzego Urbana
Materiał Promocyjny
PR&Media Days 2024 - trendy i wyzwania
Teatr
Łódź stolicą teatru. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych
Teatr
Łóżko pełne cudzoziemców. Nowa komedia Teatru Capitol