„Sen nocy letniej”. William Szekspir w digitalowym formacie

Krzysztof Garbaczewski pokaże w krakowskim Narodowym Starym Teatrze „Sen nocy letniej” w wirtualnej formie. Premiera 18 lutego.

Publikacja: 16.02.2022 21:00

„Sen nocy letniej”. William Szekspir w digitalowym formacie

Foto: Stary Teatr

To nie będzie pierwszy eksperyment Krzysztofa Garbaczewskiego z technologią VR w teatrze. Za nim są laboratoryjne projekty w Komunie Warszawa i „Boska Komedia” Dantego w Powszechnym w Warszawie.

„Sen nocy letniej”, w którym plan realny miesza się z tym, co można nazwać podróżą w głąb podświadomości, kiedy ujawniają się skrywane emocje, uczucia, relacje, jest idealnym materiałem dla spektaklu z udziałem aktorów konfrontujących się poprzez Google’a ze swoimi awatarami. A widzowie widzą to na scenie i na ekranach. VR to wymarzona przestrzeń dla świata fantastycznego i jego bohaterów – Oberona, Tytanii i Puka.

Autorzy spektaklu powołują się też na mit o Narcyzie, który gdy spojrzał w taflę wody, zobaczył siebie. Być może głębia, którą dostrzegł za własnym odbiciem, stała się powodem jego kary – lub nagrody – w postaci przemiany. A Erich Fromm ujrzał w micie o Narcyzie kondycję człowieka nowoczesnego: „Chociaż z zewnętrznego punktu widzenia wydaje się, że Narcyz jest w sobie bezgranicznie zakochany, to jednak w rzeczywistości nie odczuwa on dla siebie sympatii, a jego narcyzm stanowi podobnie jak egoizm, nadkompensację fundamentalnego braku miłości do siebie”.

Czytaj więcej

Co umarło, a co wciąż w nas żyje

W inscenizacji „Snu nocy letniej” Krzysztofa Garbaczewskiego cyfrowa kreacja – sztuka staje się realnością najwyższego rzędu. Być może więc wirtualność jest marzeniem o utopii i społecznej emancypacji. Niebezpiecznej dla władzy.

W spektaklu grają m.in. Roman Gancarczyk (Puk), Paweł Kruszelnick (Oberon), Mikołaj Kubacki (Tezeusz), Marta Ojrzyńska (Tytania), Małgorzata Zawadzka (Helena), Krzysztof Zawadzki (Demetriusz) i Maja Pankiewicz (gościnnie – Hermia).

Tymczasem już 25 lutego kolejna premiera w Narodowym Starym Teatrze – inspirowana książką „Życie instrukcja obsługi” Georges’a Pereca w adaptacji Beniamina M. Bukowskiego i reżyserii Katarzyny Kalwat.

Teatr
Teatr Dramatyczny bez dyrektora. Konkurs nierozstrzygnięty
Teatr
Polsko-amerykański musical o Irenie Sendlerowej w Berlinie
Teatr
„Zemsta”, czyli niebywały wdzięk Macieja Stuhra
Teatr
"Wypiór". Mickiewicz był hipsterem i grasuje na Zbawiksie
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Teatr
Krystyna Janda na Woronicza w Teatrze TV