Polskie premiery w Wilnie i Paryżu

Mariusz Treliński wystawia na Litwie „Borysa Godunowa”, a Krzysztof Warlikowski realizuje we Francji „Parsifala”

Publikacja: 27.02.2008 00:36

Mariusz Treliński

Mariusz Treliński

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak PN Piotr Nowak

Wileńska premiera odbędzie się już w piątek, cztery dni później warto pojechać do paryskiej Opera Bastille na spektakl Warlikowskiego.

Obie inscenizacje oczekiwane są z zainteresowaniem w Europie. – Na premierę do Wilna przyjedzie wielu gości z zagranicy, m.in. przedstawiciele paryskiego Théatre du Chatelet czy English National Opera – mówi „Rz” Mariusz Treliński. – To również zasługa dyrekcji Litewskiego Narodowego Teatru i Baletu, która dba o promocję swych przedsięwzięć.

„Borys Godunow” to pierwsza nowa praca teatralna Mariusza Trelińskiego od dwóch lat. Po odejściu z warszawskiej Opery Narodowej szukał miejsca do przygotowania kolejnej premiery. – W Wilnie znalazłem świetną atmosferę do pracy – podkreśla reżyser. – Bardzo dobrzy są też śpiewacy, to wszystko mnie mobilizuje.

Wielki fresk historyczny, jak nazywana jest opera Modesta Musorgskiego oparta na faktach z czasów panowania cara Borysa Godunowa, fascynuje reżyserów. Chętnie przenoszą akcję do współczesności, odnajdując w niej aktualną opowieść o mechanizmach władzy. Taka też ma być inscenizacja w Wilnie. Mariusz Treliński wybrał pierwszą wersję opery, bez tzw. aktu polskiego i Maryny Mniszech, o której względy zabiega Dymitr Samozwaniec. Dzięki temu opowieść o Borysie staje się rodzajem krwawej gry politycznej, którą Mariusz Treliński przenosi do telewizyjnego studia.

Nie zabraknie też odniesień do współczesności w inscenizacji „Parsifala” Richarda Wagnera, jaką dla Opera Bastille przygotowuje Krzysztof Warlikowski. To uroczyste misterium sceniczne, jak kompozytor nazwał ostatnie swe dzieło, jest wielkim wyzwaniem dla teatru. Pracę nad jego inscenizacją powierza się najwybitniejszym reżyserom.

Fakt, że dyrekcja w Paryżu wybrała Warlikowskiego, jest wyróżnieniem zarówno dla niego samego, jak i dla polskiego teatru. Po II wojnie żaden nasz reżyser nie inscenizował tzw. dojrzałych dzieł Wagnera u nas w kraju ani tym bardziej za granicą. Do swej trzeciej realizacji dla Opery Paryskiej Krzysztof Warlikowski pozyskał najlepszych śpiewaków wagnerowskich: Waltraud Meier i Christopha Ventrisa.

Muzycznie spektakl przygotowuje niemiecki dyrygent Hartmut Haenchen.Po swoich premierach obaj polscy reżyserzy będą musieli wywiązać się z kolejnych zobowiązań zagranicznych. Już w kwietniu Mariusz Treliński przygotuje w Tel Awiwie premierę „Madame Butterfly” Pucciniego, a Krzysztof Warlikowski wystawi „Medeę” Cherubiniego w Brukseli, po czym w maju wznowi w Paryżu „Ifigenię w Taurydzie” Glucka, a w Madrycie pokaże „Sprawę Makropoulos” Janačka.

W programie sierpniowego festiwalu w Edynburgu znalazł się zaś „Król Roger” Szymanowskiego. Będzie to nowa wersja wrocławskiej inscenizacji Mariusza Trelińskiego.

Wileńska premiera odbędzie się już w piątek, cztery dni później warto pojechać do paryskiej Opera Bastille na spektakl Warlikowskiego.

Obie inscenizacje oczekiwane są z zainteresowaniem w Europie. – Na premierę do Wilna przyjedzie wielu gości z zagranicy, m.in. przedstawiciele paryskiego Théatre du Chatelet czy English National Opera – mówi „Rz” Mariusz Treliński. – To również zasługa dyrekcji Litewskiego Narodowego Teatru i Baletu, która dba o promocję swych przedsięwzięć.

Pozostało 81% artykułu
Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły