Reklama
Rozwiń

Ikar z polskiej wsi

Ostatnim pokazem teatralnym w Zamku Królewskim w ramach programu Królewskie Arkady Sztuki jest spektakl katowickiego Teatru Gry i Ludzie

Aktualizacja: 10.09.2010 17:59 Publikacja: 10.09.2010 17:53

Jan Wnęk przez część mieszkańców rodzinnej wsi był podziwiany, ale inni go nienawidzili, podejrzewaj

Jan Wnęk przez część mieszkańców rodzinnej wsi był podziwiany, ale inni go nienawidzili, podejrzewając o konszachty z diabłem

Foto: Materiały Promocyjne

To opowiedziana technikami ruchu i tańca historia „polskiego Ikara”, chłopa z Powiśla Dąbrowskiego, analfabety, który w latach 1866 – 1869 dokonał pierwszych udanych lotów ślizgowych na skonstruowanej przez siebie lotni (wyprzedził w ten sposób o 20 lat niemieckiego inżyniera Otto Lilienthala uznawanego za konstruktora pierwszego szybowca).

[wyimek] [link=http://blog.rp.pl/zkulturanaty/2010/09/03/z-kultura-na-ty/]Polecamy z Kulturą na Ty[/link] [/wyimek]

Aby zbudować lotnię, Jan Wnęk nie czerpał wiedzy ze zdobyczy techniki i mechaniki, lecz opierał się na obserwacjach ptaków. Polski cieśla stykał się z różnymi reakcjami na swój wynalazek – przez część mieszkańców rodzinnej wsi był podziwiany, ale inni go nienawidzili, podejrzewając o konszachty z diabłem.

Ten ostatni wątek najsilniej wykorzystuje Teatr Gry i Ludzie, przedstawiając Jana Wnęka w towarzystwie diabła i anioła. To oni kuszą go i zwodzą – pośrednio i dosłownie.

Finałowy lot bohatera z wieży kościelnej (Wnęk przeprowadzał swoje próby lotnicze z wieży w Odporyszowie) kończy się tragicznie, ale to nie koniec przedstawienia. Widzom pozostanie jeszcze znalezienie odpowiedzi na pytanie: czy warto było...?

[i] „Ballada o Janie Wnęku”, Teatr Gry i Ludzie, Zamek Królewski, pl. Zamkowy 4 (Arkady Kubickiego), wstęp wolny, sobota (11.09), godz. 21. [/i]

Teatr
Krzysztof Głuchowski: W Kielcach wygrał Jacek Jabrzyk
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Teatr
Wyjątkowa premiera w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Przy jakich przebojach umierają Romeo i Julia
Teatr
Teatr Wielki. Personalne przepychanki w Poznaniu
Teatr
„Ziemia obiecana” Kleczewskiej: globalni giganci AI zastąpili wyścig fabrykantów
Teatr
„Ziemia obiecana": co powiedzą Kleczewska, Głuchowski i Klata o dzisiejszej sytuacji?