Jan Klata wystawia Utwór o Matce i Ojczyźnie

Premiera „Utworu o Matce i Ojczyźnie” Bożeny Umińskiej-Keff w inscenizacji Jana Klaty uświetni 6 stycznia 65. rocznicę Teatru Polskiego.

Publikacja: 05.01.2011 14:58

Jan Klata

Jan Klata

Foto: Fotorzepa, Michał Warda Mic Michał Warda

„Utwór o Matce i Ojczyźnie”, nominowany do Nagrody Literackiej Nike 2009, podejmuje w groteskowy sposób tematy związane z historią Polski, Holocaustem, zesłaniem, Solidarnością — zderzając je z problemami antysemityzmu, ale też z postholocaustową martyrologią, która staje się przekleństwem córki osoby ocalonej z Zagłady. Keff napisała swoją książkę językiem przypominającym dramaty Thomasa Bernharda. Odwołuje się również do antyku, a także motywów pop kultury — m. in. Lary Kroft i kina Ridleya Scotta. Słowem: jest to znakomity materiał dla Jana Klaty.

— Reżyser zaproponował adaptację książki jeszcze przed szczecińską premierą Marcina Libera, jednak z różnych powodów zdążyliśmy dopiero teraz — mówi Krzysztof Mieszkowski, dyrektor Teatru Polskiego. — Przy okazji jubileuszu warto porozmawiać o Polsce.

Wrocławski teatr traktuje rocznicę umownie: przede wszystkim chce zaprezentować swój repertuar — m.in. „Kazimierza i Karolinę” Jana Klaty oraz „Hamleta” i „Sen nocy letniej” Moniki Pęcikiewiecz, a także film dokumentalny Jolanty Kowalskiej poświęcony Polskiemu.

— Już w marcu damy premierę „Tęczowej trybuny” Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego o grupie wykluczonych kibiców, którzy szukają miejsca dla siebie — zapowiada Krzysztof Mieszkowski. — Nad kolejną pracują Krystian Lupa i Dorota Masłowska.

Teatr Polski od lat znajduje się w ścisłej krajowej czołówce. Wiele jego spektakli jest stale zapraszanych za granicę — m. in. „Sprawa Dantona” i „Ziemia Obiecana” Jana Klaty, „Kuszenie cichej Weroniki” i „Prezydentki” Krystiana Lupy, a także wspomniane przedstawienia Moniki Pęcikiewicz. Teatr Polski we Wrocławiu rozpoczął działalność w styczniu 1946 r. „Ślubami panieńskimi” w reżyserii Teofila Trzcińskiego. Zadomowił się w siedzibie dawnego niemieckiego Schauspielhaus.

— Biorąc pod uwagę, że pod koniec wojny bomba zniszczyła tylko widownię, która ponownie uległa zniszczeniu podczas pożaru w 1994 r., scena nie była remontowana od 1906 r., gdy oddano ją do użytku — mówi Krzysztof Mieszkowski. — Dobrze licząc, obchodzi 105 rocznicę istnienia, dlatego wkrótce czeka ją pierwszy remont generalny.

„Utwór o Matce i Ojczyźnie”, nominowany do Nagrody Literackiej Nike 2009, podejmuje w groteskowy sposób tematy związane z historią Polski, Holocaustem, zesłaniem, Solidarnością — zderzając je z problemami antysemityzmu, ale też z postholocaustową martyrologią, która staje się przekleństwem córki osoby ocalonej z Zagłady. Keff napisała swoją książkę językiem przypominającym dramaty Thomasa Bernharda. Odwołuje się również do antyku, a także motywów pop kultury — m. in. Lary Kroft i kina Ridleya Scotta. Słowem: jest to znakomity materiał dla Jana Klaty.

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły