Magazyn zatytułowany „Inspire” (inspiruj) przypomina internetowe wersje popularnych kolorowych pism. Jednak opisywanymi celebrytami są tam szef al Kaidy Osama bin Laden i jego zastępca Ajman al Zawahiri. A artykuły poradnikowe to m.in.: „jak skonstruować bombę w kuchni naszej mamy”, czy jak przekazywać zakodowane wiadomości.
Twórcy magazynu reklamują go jako pierwsze pismo w języku angielskim, które szerzy ideologię al Kaidy. – To bardzo sprytny ruch ze strony al Kaidy. Do tej pory było wiele stron czy filmików propagujących dżihad, ale prawie zawsze były po arabsku. Docierały do ograniczonego kręgu odbiorców, bo wielu muzułmanów, nawet jeśli się uczy Koranu na pamięć, nie zna arabskiego. Teraz ideologia al Kaidy będzie mogła dotrzeć do odbiorców na całym świecie, zwłaszcza w krajach zachodnich – mówi „Rz” dr Peter Lehr, ekspert ds. terroryzmu z Uniwersytetu St. Andrews w Szkocji.
Na razie nikt nie udowodnił, że pismo to jeden z wielu internetowych dowcipów. Służby bezpieczeństwa traktują sprawę bardzo poważnie.
Wydawcą magazynu jest al Kaida Półwyspu Arabskiego, która ma główną bazę w Jemenie. Zdaniem ekspertów pomysłodawca to ścigany przez amerykańskie służby radykalny mułła Anwar al Awlaki.
Awlaki jest z pochodzenia Jemeńczykiem, ale urodził się i wychowywał w USA. Został mułłą i przez wiele lat doskonałą angielszczyzną wygłaszał płomienne kazania potępiające zachodnią politykę i styl życia. Zdaniem władz to pod jego wpływem zradykalizował się m.in. major Nidal Hasan, który w listopadzie 2009 roku zastrzelił 13 kolegów w bazie wojskowej Fort Hood w Teksasie.