Dzień, w którym Anglia przestała być wyspą

1 grudnia 1990 r. Wielka Brytania przestała być wyspą. Dokonał tego Philippe Cozette.

Aktualizacja: 01.12.2010 13:35 Publikacja: 01.12.2010 10:32

Klify w Dover

Klify w Dover

Foto: www.sxc.hu

W losowaniu wybrano właśnie tego francuskiego robotnika, który filmowany przez dziesiątki kamer stacji telewizyjnych przebił młotem pneumatycznym ostatni odcinek skały. Kilka minut później francuskie środki przekazu ogłosiły z euforią: „Anglia przestała być wyspą! ” A przez wybity otwór Cozette wymienił się flagą narodowa z uśmiechniętym kolegą brytyjskim.

Wszystko to odbywało się głęboko pod kanałem La Manche. A wywiercono zaledwie pierwszy z trzech tuneli tworzących Chunnel Tunnel łączących Anglię z Francją i z kontynentem europejskim - tzw. tunel serwisowy, używany przez pracowników technicznych i w razie potrzeby do ewakuacji i działań ratunkowych.

W każdym razie było to historyczne osiągnięcie, bo od wieków nie udało się zrealizować podobnego projektu. Czasami brakowało pieniędzy, ale także z powodu sprzeciwów wojskowych brytyjskich, którzy obawiali się ewentualnej inwazji z kontynentu. Nic więc dziwnego, że w obecnym kontrakcie z francusko-brytyjską spółką Eurotunnel znajduje się - według źródeł francuskich - tajna klauzula, która przewiduje zamknięcie tego szlaku w razie konfliktu między obu krajami.

Z psychologicznego punktu widzenia, lądowe połączenie z kontynentem oznaczało dla Brytyjczyków upadek koncepcji „splendid isolation”, która zakładała trzymanie się z daleka od problemów europejskich. Już w czasach napoleońskich sporządzono pierwsze plany budowy takiego tunelu, ale zbrojne konflikty ciągle nie pozwalały na ich realizację. Dopiero w połowie XX wieku pojawił się nowy impuls ze strony b. premiera Winstona Churchilla.

Dla Francuzów najważniejszym było sprostanie wyzwaniu technologicznemu. Ale podobnie jak z innymi wielkimi projektami - Kanałem Sueskim czy ponaddźwiękowym samolotem Concorde — także i ten okazał się początkowo fiaskiem komercyjnym zwłaszcza dla licznym drobnych udziałowców, których akcje straciły całą wartość.

Prace zaczęto w końcu 1987 r. po brytyjskiej stronie, w Shakespeare Cliff. Do czasu inauguracji wiosną 1994 r. przez królową Elżbietę II i prezydenta Francois Mitterranda wydano grube miliony . Początkowy koszt prognozowany był na 4,65 mld funtów, a ostatecznie wzrósł do ponad 10 mld, zaś sama obsługa zadłużenia wyniosła w 2009 147 mln funtów. W listopadzie 94, z kilkutygodniowym opóźnieniem, uruchomiono transport kolejowy.

Obecnie superszybkie pociągi spółki Eurostar przewożą rocznie po 7 mln pasażerów, a oddzielnymi składami — towary i pojazdy. Nie zawsze wszystko działa idealnie. Oprócz częstych opóźnień dochodzi też do poważniejszych incydentów. W 1996 r. pożar pociągu spowodował olbrzymie straty i długą przerwę na remont tunelu, w 2008 r. zapaliła się ciężarówka. Tuż przed świętami w 2009 r. niemal 2 tys. podróżnych utknęło na kilka godzin na skutek awarii lokomotywy.

Mimo tego wszystkiego popyt na transport tunelem jest duży. Deutsche Bahn planuje uruchomienie od 2013 r. regularnych połączeń do Londynu z kilku miast niemieckich swymi składami ICE. Przeprowadzono już udane testy.

Tunel wywołał też konkurencję wśród producentów taboru. Eurostar zamówił niedawno 10 składów ICE u Siemensa za 600 mln euro, wywołując protesty przegranego Alstoma i władz francuskich, które starają się unieważnić ten przetarg.

Brytyjczycy przekonali się do zalety lądowego połączenia z kontynentem na wiosnę 2010 r., gdy popiół z islandzkiego wulkanu sparaliżował transport lotniczy w Europie.

W losowaniu wybrano właśnie tego francuskiego robotnika, który filmowany przez dziesiątki kamer stacji telewizyjnych przebił młotem pneumatycznym ostatni odcinek skały. Kilka minut później francuskie środki przekazu ogłosiły z euforią: „Anglia przestała być wyspą! ” A przez wybity otwór Cozette wymienił się flagą narodowa z uśmiechniętym kolegą brytyjskim.

Wszystko to odbywało się głęboko pod kanałem La Manche. A wywiercono zaledwie pierwszy z trzech tuneli tworzących Chunnel Tunnel łączących Anglię z Francją i z kontynentem europejskim - tzw. tunel serwisowy, używany przez pracowników technicznych i w razie potrzeby do ewakuacji i działań ratunkowych.

Pozostało 80% artykułu
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1023
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1022
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1021
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1020
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1019