Reklama

COVID-19 ograniczył emisję dwutlenku węgla w 2020

Pomimo gwałtownych spadków na początku pandemii, globalna emisja dwutlenku węgla wzrosła w drugiej połowie roku. Sumaryczny spadek jest nieznaczny.

Publikacja: 28.04.2021 10:47

COVID-19 ograniczył emisję dwutlenku węgla w 2020

Foto: Adobe stock

Po kilkudziesięciu latach stałego wzrostu, światowa emisja dwutlenku węgla spadła o 6,4%, czyli 2,3 mld ton, w 2020 r. Gdy pandemia COVID-19 zamroziła działalność gospodarczą i społeczną na całym świecie w pierwszej połowie roku zanotowano spadek emisji aż o 8,8% w porównaniu z tym samym okresem 2019r. Wielkość tego spadku jest większa niż podczas poprzednich kryzysów gospodarczych i wiąże się z ograniczeniami wprowadzanymi przez poszczególne kraje. Od 1 lipca wpływ pandemii jednak zmniejszył się wraz z rozluźnieniem obostrzeń i ponownym rozpoczęciem niektórych działań gospodarczych, zwłaszcza w Chinach oraz kilku krajach europejskich. Spadek emisji jest jednak mniejszy niż oczekiwało wielu badaczy klimatu i nie oczekuje się, że będzie trwał po opanowaniu wirusa. „Spadek emisji jest już mniejszy niż się spodziewaliśmy”, mówi w Nature Zhu Liu, naukowiec zajmujący się systemami ziemskimi na Uniwersytecie Tsinghua w Pekinie, jeden z kierujących międzynarodowym programem Carbon Monitor. „Wyobrażam sobie, że kiedy pandemia się skończy, prawdopodobnie zobaczymy bardzo silne odbicie”.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1342
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1341
Świat
Chiny i USA w walce o metale ziem rzadkich. Podzielona Francja
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1339
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1338
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama