Hinduska tęsknota za białą skórą

To już prawdziwa obsesja. W całym kraju z półek znikają kremy wybielające. – Ludzie są zafascynowani białą skórą – przyznała właśnie indyjska gwiazda

Publikacja: 05.08.2011 03:25

Freida Pinto

Freida Pinto

Foto: AFP

Freida Pinto powiedziała brytyjskiemu „Independentowi", że ma przyjaciółkę, która jest lekarką: „Przychodzą do niej rodzice z dziećmi, nawet trzyletnimi. I mówią: Proszę coś zrobić, żeby moje dziecko miało jasną skórę". Pinto stwierdziła, że wielu tak robi, bo z białą skórą jest po prostu łatwiej. Zwłaszcza aktorkom i modelkom.

Wystarczy spojrzeć na okładki kolorowych magazynów, uliczne billboardy, a nawet reklamy telewizyjne. Na większości z nich królują wyłącznie białe kobiety.

– W Hindusach jest głęboko zakorzeniona tęsknota za czystą, piękną, białą skórą. Reklamodawcy wprost dzwonią i proszą o białe dziewczyny – tłumaczył właściciel agencji Eskimo India. Na jej stronie internetowej rzeczywiście trudno znaleźć modelki hinduskie. Tylko wśród reklamowanych jako „nowe twarze" pierwszych pięć to: Brazylijka, Szwedka, Islandka, Australijka i Chilijka.

W marcu tego roku hinduskie modelki oskarżyły rodzimy przemysł mody o dyskryminację i rasizm. „Gdy na rynku pojawiają się modelki z Rosji czy z Brazylii, indyjskie top modelki skarżą się, że tracą najlepsze kontrakty i dostają gaże niższe od zagranicznych rywalek" – pisał „Daily Telegraph".  Według wielu ekspertów Hindusi mają kompleksy na punkcie koloru skóry i stan ten trwa od dnia, w którym Brytyjczycy opuścili Indie. Białe do dziś wydaje im się bardziej atrakcyjne. A także inteligentniejsze i w pewien sposób wyższe w hierarchii społecznej.

– W wielu społecznościach nieważne, jak bardzo jesteś wykształcony czy inteligentny. Więcej znaczy, jeśli masz jasną skórę – przyznała aktorka Sorishaa Naidoo, która wyprodukowała jeden z kremów wybielających.

Przemysł wybielaczy, którego roczne dochody sięgają 500 milionów dolarów, kwitnie w całych Indiach. Najbardziej znany z nich to krem do twarzy Fair & Lovely, popularny nawet wśród dzieci. Jak pokazują badania, 12-latki stanowią 13 procent wszystkich klientów. Ale coraz częściej po wybielacze sięgają też mężczyźni. Podobno w czasie kontroli na lotniskach nagminnie okazuje się, że mają w kosmetyczkach Fair & Lovely.

W lipcu tego roku w sklepach pojawił się nowy wynalazek – dezodorant Biggest Freedom Movement for Women, który ma wybielać skórę pod pachami.

 

Freida Pinto powiedziała brytyjskiemu „Independentowi", że ma przyjaciółkę, która jest lekarką: „Przychodzą do niej rodzice z dziećmi, nawet trzyletnimi. I mówią: Proszę coś zrobić, żeby moje dziecko miało jasną skórę". Pinto stwierdziła, że wielu tak robi, bo z białą skórą jest po prostu łatwiej. Zwłaszcza aktorkom i modelkom.

Wystarczy spojrzeć na okładki kolorowych magazynów, uliczne billboardy, a nawet reklamy telewizyjne. Na większości z nich królują wyłącznie białe kobiety.

Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 993
Materiał Promocyjny
Jak programy lojalnościowe wpływają na korzystanie z kart kredytowych?
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 989
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 990
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 988
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 987
Materiał Promocyjny
Bank dla miłośników podróży z klasą, którzy nie lubią przepłacać