Nie każdy stary samochód to złom

O modzie na stare samochody opowiadała dla "Rz" Joanna Mikiciuk, dyrektor Muzeum Motoryzacji i Techniki w Otrębusach

Publikacja: 02.08.2013 01:20

Nie każdy stary samochód to złom

Foto: arch. prywatne

Rz: Polsce grozi zalew starych aut z zagranicy. Gdzie jest granica między złomem a zabytkiem?

Joanna Mikiciuk:

Zabytki to auta, które są starsze niż 25 lat i od 15 lat nieprodukowane, mają swoją historię. Takie samochody, których wyprodukowano mało, czasem tylko kilka sztuk, albo te, które należały do znanych osób, to są samochody kolekcjonerskie i mogą mieć mniej niż 25 lat. Są auta z lat 20., będące w bardzo złym stanie technicznym, ale przedstawiające wartość historyczną, np. samochód, którym jeździł Józef Piłsudski czy samochody, które były używane przez generalicję niemiecką, one nigdy nie będą złomem.

Otwarte granice to nie tylko zalew ledwo jeżdżącymi gratami...

Tak, bo można sprowadzać auta z polską historią, które kiedyś od nas wyjechały. Zdecydowanie ułatwia to też dostęp do części samochodowych. Ludzie zaczęli dostrzegać stare samochody, zaczęła się otwierać ich historia. Zawsze te najciekawsze egzemplarze trzeba ratować, choć często dla przeciętnego człowieka wyglądają one jak zwykły złom.

Czy każdy stary odrestaurowany samochód zasługuje na miano zabytku?

Nie zgodziłabym się z tym, żeby żółte zabytkowe tablice miały samochody, które są totalnie przerabiane. Zdarza się tak, że samochody z zabytkowymi rejestracjami są np. przerabiane na gaz, to już jest tuning. Powinno się dążyć do oryginału.

To raczej hobby dla bogatych ludzi?

Tu mamy kwestię sporną. To przede wszystkim trzeba lubić. Jest to wiele lat pracy i wyrzeczeń. Kiedy zaczęliśmy naszą przygodę, w latach 70., skupowaliśmy stare samochody, bo nie było nas stać na nowe. Za czasów studenckich części do naszych samochodów dostawaliśmy za darmo, np. w zamian za posprzątanie posesji osoby, która nam te części oddawała.

Teraz chyba mamy do czynienia z nowobogacką modą na stare samochody?

Są osoby, które chcą mieć stary samochód, żeby się pokazać i zabłysnąć. Kupienie gotowego odrestaurowanego samochodu to duży koszt, ale kiedy robimy to sami, latami składając i dokupując części, koszty się rozkładają. Nie trzeba być bogatym, żeby mieć stare auto. Bogactwem jest nasza pasja i satysfakcja z tego, co udało nam się uratować.

Społeczeństwo
Syryjczyk w Polsce bez ochrony i w zawieszeniu? Urząd ds. Cudzoziemców bez wytycznych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
Ostatnie Pokolenie szykuje „wielką blokadę”. Czy ich przybudówka straci miejski lokal?
Społeczeństwo
Pogoda szykuje dużą niespodziankę. Najnowsza prognoza IMGW na 10 dni
Społeczeństwo
Burmistrz Głuchołaz: Odbudowa po powodzi odbywa się sprawnie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Społeczeństwo
Ostatnie Pokolenie zapewnia Polaków: Nie jesteśmy przeciwko wam